Visa ett inlägg
Oläst 2008-11-07, 04:08 #15
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Originally posted by lamadjuret@Nov 7 2008, 01:58
är du helt säker med AVI/betalningsunderlag till privatkunder, ett ex: en kille ringer
- hej, jag vill ha en XXXXX
- ok, det tar 2 veckor, förskott gäller!
- ok, vad är ditt bankgiro så sätter jag in pengar
killen sätter in pengar. ingen AVI

förstår du hur jag menar? det är inget problem i sig med AVI...men det program jag har kan inte skriva ut där det står AVI...
Det är helt OK att leverera om ni kommit överens (dvs ingått avtal) men du som leverantör måste ju utfärda en FAKTURA eller AVI som du kan skicka med vid leveransen.

Jag menar inte att det är "förbjudet" att göra en snabb "deal" och om privatkunden betalar, det är dock OKLOKT av kunden. Kunden har inget underlag för betalningen, vad händer om du tappar bort beställningen? Hur ska kunden kunna hävda sin rätt?

Det går även att göra så för ett företag men den som betalar pengarna utan betalningsunderlag i ett företag kan råka illa ut av skattmasen om han inte kan visa upp en verifikation (AVI/FAKTURA/AVTAL) vid en revision. Det är mycket oklokt av en företagskund att betala utan betalningsunderlag, då kan skattmasen anse att det är en löneutbetalning och undanhållande av löneskatter, dyrt så in i bomben.

Vicki van der Lanken (Välkänd Nattklubbsägare i Stockholm) betalade ut 800 000 utan verifikation, det blev ett par år bakom galler som hon nu har avtjänat, lite onödigt, kunde ha lösts vitt så hade hon sluppit skaka galler.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat