Citat:
Originally posted by lamadjuret@Nov 6 2008, 19:23
ok det hela blir alltså att jag kallar orderbekräftelsen för AVI istället? om sen kunden betalar vilket ska vara verifikation: AVI:n betalningskvitto från bank eller kvittot jag skickar till kunden(om det behövs eller sköter banken det, kan inte bankgiro!) eller båda?
vad händer om han/hon inte betalar? måste jag spara AVI:n
Lita starkt på dig Conny man kan ju inte få mer än fängelse ....ha ha
|
Om kunden betalar en AVI så blir den en verifikation som du kan föra in i din bokföring. Jag är lite osäker på hur skattmasen kommer att bedöma eventuella luckor i nummerserie för AVIer, då jag själv inte använder AVI i min verksamhet.
Men en grov gissning skulle vara att det inte spelar någon roll för AVIer att nummerserien bryts. Får nog studera detta case lite noggrannare på skattmasens webbplats....
AVI är mest vanligt för tidningsprenumerationer och försäkringspremier som automatiskt upphör om betalning inte inkommer till leverantören i tid.
När du fått betalt via BankGirot så får du en verifikation på själva betalningen med en betalningsreferns AVInummer/FAKTURAnummer så du vet vad som betalts. Då är det bara att leverera. Lämpligt kanske kan vara att leverera en följesedel så kunden kan stämma av vad de beställt och vad du hävdar att du levererat, det är vad jag vet inte nödvändigt dock.
Om banken skickar bekräftelse/kvitto till kunden låter jag vara oskrivet då jag nog inte funderat på det. Men AVIn gäller som betalningsunderlag för kunden även om det skulle vara en företagskund.
Lämpligt borde vara att spara ej betalda AVIer i gissningsvis (jag vet ej säkert mao) ett år i alla fall för uppföljning och statistik. Betalda AVIer är likställda med kvitton och fakturor ur arkivsynpunkt dvs måste sparas i 10 år enligt bokföringslagen.
Man kan vara helt inkompetent och göra skitdåliga affärer utan att hamna i finkan, bara man bokför allt och inte försöker dölja några inkomster eller dölja ogiltiga avdrag och så måste man lämna in alla blanketter i tid. :-))