Citat:
Originally posted by nukem@Nov 1 2008, 22:01
Jag är oldschool och bygger mina sidor med ett oändligt antal tabeller i tabellerna. Jag har inga problem med detta, jag har koll. Dreamweaver vet var jag är. Jag vet var jag är. Har byggt upp en stor sida med Drupal 5. Märkt att dom som så många andra hanterar placering utav allt visuellt med hjälp utav CSS stylesheets, klasser, DIVar, osv. Kort och Gott CSS.
Tabellerna ser precis lika dana ut i IE och i Firefox = Jag glad.
Jag har verkligen svårt att förstå fördelarna med att göra detta i CSS.
Kan någon övertala mig ?
Eller jag formulerar om frågan: Finns det någon anledning till att inte bygga upp sidan med tabeller ?
SEO Mässigt ?
Lär mig er optimala väg att sätta upp layouten för en stor komplex sida.
|
Vad fick mig att inse att css/div är bättre än tabeller?
http://www.csszengarden.com/
En htmlfil med all data och en css fil för layout. Ute till höger kan du ändar layout (byta css-fil) och som du kan se rör det inte sig om småförändringar i text osv, utan stora visuella förändringar i layouten, tack vore bra css.
Ta en titt och njut av smidigheten. Flexibiliteten i att köra css/div är oändligt mycket större än med tables.
Dessutom läses tabeller fel, rent logiskt sett många gången. Navigationen hamnar under materialet, headern under en oviktig men visuell box. Ja, det kan bli en röra.
Ta en titt på dina sidor med en textbaserad webbläsare så som lynx, är din sida logisk där, då har du gjort ett bra jobb.
Dock skulel jag vilja säga att påståendet Tabeller vs. css är fel. DU kan bygga en sida med css och tabeller. snarare rör det sig om vilket element du ska lägga din css på.