Nykomling
|
|
Reg.datum: Nov 2008
|
|
Nykomling
Reg.datum: Nov 2008
|
Hej! Jag är nybliven medlem här och hoppas att någon kan hjälpa mig.
Jag försöker skapa en relativt enkel hemsida (min första "riktiga"), men har nu stött på problem.
Jag försöker efterlikna funktionen på en existerande sida, som inte jag har gjort och hade gärna visat den här men jag vet inte om det klassas som felaktig reklam eller något, så jag låter bli nu i första skedet. Om det behövs så kan jag posta länken senare.
Min sida består i nuläget bara av en css-fil och en index.html.
Sidan är uppdelad i 5 divs: Container, Header, Meny, Content och Footer.
Jag följde en bra och enkel guide på att bygga en sida mellan css-filen och html-filen och är nöjd med resultatet.
Problemet är bara att guiden slutade efter att själva grunddesignen för sidan var gjord, där fanns inget om hur den skulle fungera.
Det jag vill göra är alltså nu att stoppa in diverse saker i min content-div.
T.ex. så har jag installerat ett phpbb-forum i mappen /forum under roten.
Nu vill jag att det ska visas i min content-div när jag trycker på knappen "FORUM" i menyn.
Saken är den att jag har ingen som helst aning om hur det ska gå till.
Vad jag har läst mig till så går det inte att länka direkt från knappen så att t.ex. forumet visas direkt i content-diven (som man traditionellt kan göra med frames, va?), utan att blanda in javascripts och iframes mm, och det är något som jag i största mån vill undvika, främst p.g.a. bristande kunskaper.
Jag tänkte liksom att "här ska jag göra en sida som är anpassad för tiden utan ramar och tabeller och så..bara ren CSS och XHTML", så jag vill gärna göra allt detta på ett "framtidssäkrat" sätt, om ni förstår vad jag menar?
På samma sätt tänkte jag använda en wordpress blog att visas i min container-div som min "HEM"-sida eller default eller vad man nu vill kalla det. Vidare vill jag ju kunna göra en kontaktsida och kanske andra sidor i framtiden som jag vill visa i content-diven.
Jag mailade webdesignern bakom siten som jag försöker efterlikna där han nämner att han använder sig av PHP. Är det vad jag måste ta till för att visa de olika undersidorna i min content-div? I så fall, kan någon berätta för mig hur man gör detta, eller peka mig till en tutorial där man visar hur det går till?
Måste jag göra om sidan med PHP som grund?
Jag läser mig gärna till hur man ska göra bara någon kan skuffa mig åt rätt håll och koden kan jag posta om det spelar någon roll för att lösa mitt problem.
All hjälp mottages tacksamt.
|