Citat:
Originally posted by Xamda@Nov 1 2008, 21:09
Du har ingått ett avtal och du måste följa det ingångna avtalet. Sedan kan man ju tycka vad man vill om både ditt och MissDomains beteende (vilket jag tycker är på gränsen till skandal, både ditt och deras).
Ett par saker är dock helt klara:
1. De kan inte gå vidare fakturan till fogden eftersom du bestridit den. Om de ändå gör det så bestrider du väl sannolikt den till fogden också och då återstår bara domstol.
2. Urkundsförfalskning kräver att fara finns i bevishänseende och det är mycket tveksamt att denna handling kan ses som urkundsförfalskning... Deras system är byggt för att upptäcka dessa försök och fara i bevishänseende har väl aldrig förelagat då.
3. MissDomain behöver nog skaffa en jurist, för så som de svamlar fram och tillbaka så kan det aldrig stå en utbildad jurist bakom.
4. Du behöver nog skaffa en jurist, för så som du svamlar så sätter du dig i klistret snart.
|
Jag instämmer i vad Xamda skriver.
Oavsett min personliga åsikt att jag anser andrahandshandel med internetdomäner förkastlig i många stycken så ska jag trots detta ge min personliga reflexion i detta enskilda fall. Mitt perspektiv utgår från legalitetsprinciper i affärer och att domstolar har mpnopol på den dömande makten och att företag inte har denna rätt. Alla företag måste dessutom följa lagen.
I detta case finns minst tre parter (Jag förutsätter i detta case att Snaskit talar sanning i detta forum, det vore korkat att inte göra det):
- Snaskit
- MissDomain
- Lumparkollegorna (ej kompisar)
Samtliga parter har handlat felaktigt i detta case!
Snaskit har släppt in olovliga personer på sitt konto hos MissDomain (i och med automatinloggningen). Snaskit har dessutom gett fysisk tillgång till sin dator för personer i sin omgivning som ej har rätt att använda Snaskits MissDomain konto.
Lumparkompisarna har olovligen utnyttjat annan persons identitet för att logga in på MissDomain. De har dessutom genomfört förfalskningar av identiteter och försökt att Lura MissDomain.
MissDomain har har korrekt stoppat ett bedrägeriförsök från lumparkollegornas sida. men MissDomain har kommit med en falsk tillvitelse som de inte har bevis för, de har dessutom utfärdat en faktura å olovlig grund (här begår MissDomain ett brott). MissDomain har ingen laglig rätt i sverige att agera åklagare och att döma någon till "böter" för ett brott. De påbörjar dessutom en ren olovlig utpressning. De vill ha betalt annars går de till polisen, detta är utpressning och ett allvarligt brott. MissDomain har erbjudit att om Snskit betalar 3000 SEK så "glömmer de detta" men stänger av Snaskit "for life" (min egen tolkning), detta är givetvis oacceptabelt för Snaskit då detta är hans inkomstkälla.
Vidare har MissDomain ingen möjlighet att varken utnyttja inkassobolag elelr kronofogden för att kräva in denna fordran, eftersom Snaskit har bestridit fordran. Då finns tre alternativ kvar för MissDomain:
- Gå till domstol för att försöka få domstolen att fastställa fordran
- Förhandla med Snaskit
- Lägga ner kravet
Alternativ 2 att förhandla är inte bra för MissDomain för Snaskit kan helt enkelt hävda sin oskuld som han gjort hittils.
Alterbativ 3 är ju en möjlighet.
Alternativ 1 är inget snmart drag av MissDomain för de har redan påbörjat allvarligare brott och fel än vad Snaskit har gjort fel i detta fall.
Det är trots allt MissDomain som i domstol måste bevisa att Snaskit personligen har gjort dessa "okynnesregistreringar" ställt utom varje form av rimligt tvivel. Vi har ju redan sett tydligt redovisat tydliga tvivel i forma av en fullt rimlig förklaring från Snaskits sida.
Jag instämmer i att Snskit bör skaffa sig ett juridiskt ombud i form av en riktig advokat, inga hembakade jurister utan en riktig advokat.
Vad ska då Snaskit uppnå (vad ska han yrka på i förhandling med MissDomain)?
- Få MissDomain att inse att de handlat fel
- Återupprätta ett förtroende mellan parterna MissDomain/Snskit
- Att missDomain återöppnar Snaskit konto
Vidare måste Snaskit för att få någon som heslt trovärdighet i sin berättelse, polisanmäla sina Lumparkollegor för detta brott, det är ett måste om han inte själv ska hållas ansvarig för de av MissDomain påstådda brotten.
Vidare ska Snaskit självfallet inte under några som helst mständigheter gå med på att betala så mycket som 1 SEK av det begärda skadeståndet/vitet. Det skulle vara att direkt erkänna sig skyldig till ett brott som kan ge fängelse, vidare skulle en sådan betalning utgöra en del av bevisningen i sig.