Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
|
Är det privatpersoner eller företag som är kunder?
Om det är privatpersoner så är frågan om de är myndiga? Omyndiga får inte ingå avtal om kredit alls och har begränsad rätt att ingå avtal i övrigt.
Är det verkligen den person som lagt beställningen som är samma som uppgifterna de lämnar? Det är långt irån självklart, det förekommer många beställningar i andras namn.
Privatperoner har rätt att ångra sig enligt lag, då ska de givetvis inte behöva betala något alls.
Frågan är om du vill ha nöjda kunder och tjäna pengar eller ha rätt i sakfrågan och missnöjda förlorade potentiella kunder som går till konkurenterna samt ger dig ett dåligt rykte som gnidig.
De flesta stora postorderföretag väljer hellre det första alternativet, det innebär att de aldrig driver saker till kronolle för sakens skull utan de tar det som en kostnad på kontot för "goda kundrelationer" eller marknadsföringsbudgeten.
Att driva saker till kronolle väcker mest ont blod hos kunder, ger inga pluspoäng på något sätt. Det är ren lögn när exempelvis inkassoföretagen säger att kunderna skulle uppskatta detta för att det visar att man ordning och reda på sina rutiner. Det finns inga kunder som drabbas som tänker så, de blir bara förbannade.
Väljer man att erbjuda postförskott som service så får man ta den risk det medför, nämligen outlösta försändelser. Som leverantör måste man sätta upp en intern policy vilken service man erbjuder kunderna och service kostar pengar, högre servicenivå brukar dock generera fler nöjda kunder i längden.
Räkna in dessa servicekostnader i ditt totalpris i stället för att tänka på det giriga sättet att varje order måste gå med vinst (vilket de inte kommer att göra), det viktiga för dig somleverantör är att du uppnår en god lönsamhet på bokslutsdagen, inte att varenda enskild affär har gått som tåget, vissa affärer går åt pipan andra blir lönsamma.
Detta gäller givetvis med förnuft. Jag gissar att du har affärer som oftast understiger 1000 SEK och då är det inte ekonomiskt försvarbart att tjafsa om enstaka affärer. Det hade varit stor skillnad om din kostnad hade varit flera tusental kronor.
Man behöver inte gå längre än till sig själv och fundera på hur man upplever företag som har gnidiga villkor om avgfter hit och dit för alla upptänkliga situationer, istället för enkla och raka villkor där leverantören bjuder på god service och kunden kan ångra sig utan kostnad, i längden upplevs dessa företag som smidiga att ha att göra med och de vinner fler kunder än de förlorar pengar på den goda servicen. Gnidiga företag upplevs som jobbiga och man undviker dem helst.
Det finns inte så mycket att fundera på utan det är med största sannolikhet bättre att bita i det sura äpplet och ta kostnaden för det outlösta postförskottet och hoppas på att kunden återkommer som en glad och lönsam kund i framtiden.
|