Visa ett inlägg
Oläst 2008-10-27, 08:41 #33
Tarass avatar
Taras Taras är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Taras Taras är inte uppkopplad
Medlem
Tarass avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av mynameisfredrik
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Du har sagt upp. Bestrid alla fakturor skriftligen.
Bestrid omgående inkassokravet. Det går bra att ringa Payex och bestrida. Be dem skicka en bekräftelse på att de mottagit ditt bestridande.
Är du privatperson behöver du inte oroa dig för betalningsanmärkning. Som privatperson har du också rätt att säga upp muntligt om du så önskar. Detta enligt Konsumentverkets tolkning av svensk lag.
okej, tackar för informationen. Just i detta ärende så agerar jag som privatperson
Har du sagt upp ditt avtal skriftligen eller inte? Det är egentligen det enda som spelar någon roll.
Om du har gjort det, har du några bevis för detta? Ex. något som bekräftar att de mottagit uppsägningen.
Bestrid sedan alla fakturor som inkommer i ärendet.

Om du inte lämnat in en skriftlig uppsägning, så blir det genast mycket svårare att få rätt.
Jag har inte läst avtalet, men oftast (läs 99%) så står det med i avtalet att du måste få en bekräftelse på att uppsägningen är mottagen, och först då blir uppsägningen giltig.
Muntlig uppsägning "ska" även gälla för privatpersoner, men när det går till rätten, vilket det troligtvis gör, ligger det på dig att bevisa att du verkligen sagt upp avtalet. Jag förmodar att du inte spelat in något samtal?

Sedan tycker jag du ska läsa Ponting's post en gång till och ta till dig av innehållet.
Varför gnälla som en bortskämd unge, när du tydligen inte alls läst igenom avtalet som du godtyckligt accepterat? Ingenting är gratis här i världen..
En annan du kan fundera på är storleken på din faktura? Är den verkligen så stor att det lönar sig att gå till tingsrätten med detta? Oftast kan man få gratis juridisk rådgivning genom ditt försäkringsbolag rörande detta, och då får du veta på ett ungefär hur stora chanser du har att vinna, och även hur mycket vinsten (eller förlusten) kommer att kosta dig.
Taras är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat