Citat:
Ursprungligen postat av pokerstjärna
Citat:
Ursprungligen postat av Davve
Du ska så klart bestrida inkassokravet, faxa in till payex eller skicka per post med en förklaring
|
Ber om ursäkt mynameisfredrik, men lånar tråden.
Ifall man skulle betala in ett inkassokrav, kan man i efterhand inte bestrida den?
Har ett liknande problem som ts, vill inte riskera fogden så jag betalade in den
|
När du redan betalat är det tyvärr en mycket krångligare process att få tillbaka pengarna. Om det inte är ett företag som förstår/erkänner att et fel begåtts förstås och helt enkelt betalar tillbaka pengarna till dig.
Tänk dock på detta till nästa gång:
När man bestridit en faktura får inkassobolaget inte lämna vidare till kronofogden, det strider mot god inkassosed och är olagligt. Skulle de ändå göra det så är det inte hela världen, du får ingen anmärkning eller liknande om du antingen a) betalar, B) bestrider.
Om du bestrider hos fogden så gör de inget mer utan geldenären får då avgöra om de vill att ärendet ska gå vidare till tingsrätten som då tar upp ärendet, du får presentera eventuella bevis du har (tex kopia på mejl att du sagt upp avtal) och tingsrätten avgör sedan frågan.
Vill någon av partererna sedan överklaga till högre instans så kan man göra det precis som vid ett vanligt mål, men är det inte riktigt stora eblopp så går man förstås sällan vidare.
I varje steg tillkommer kostnader för den part som förlorar.
I tingsrätten, om det rör sig om ett litet belopp (kommer ej ihåg var gränsen går, men har för mig att det är 5000 kr eller något sådant) så finns det en gräns hur mycket det förlorande parten behöver betala för motpartens rättegångskostander (har för mig att det är typ 1500 kr). Man behöver alltså inte vara orolig för att behöva betala motpartens eventuella advokatkostander etc.