Visa ett inlägg
Oläst 2008-10-22, 00:36 #33
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Det finns/fanns ett behov av Public service, och jag hoppas att det kommer att finnas kvar lång tid framöver. Däremot behöver man *verkligen* se över hur systemet fungerar, och göra stora förändringar.

Det är så få som idag inte har en tv-mottagare, så jag gillar tanken på att ta ut avgiften via skattsedeln, men som en separat avgift, och inte skattefinansiera det. Så har man löst det i tex Holland. Detta för att politiker inte ska kunna "omfördela" pengar till andra skatteposter. Man får också tänka att avgiften går till SR och Utbildningsradion.

Radiotjänst är en organisation som överlevt sig självt, och i dagsläget bara kostar onödigt mycket pengar i administration. Bort, bort, bort.

Personligen tycker jag att public service behövs för att garantera ett grundutbud och en kvalitetsnivå. Det innebär också att jag tycker man ska göra SVTs utbud smalare och sluta göra "kommersiell massunderhållning", och bara göra det i en tv-kanal.

När det gäller radio tycker jag det fungerar bra med SR, men privata aktörer borde tillåtas konkurrera på samma villkor - tex rikstäckande nätverk. Antalet radiolicenser borde inte heller vara begränsat per stad som det är idag, utan tilhandahållas så långt det är tekniskt möjligt (frekvensutrymme).

För att mota Olle i grind, jag antar att argumentet "Vill du ha statliga tidningar också?" kommer att dyka upp annars. Det har vi redan, fast du märker inte det. Pressstöd kallas det, och i praktiken är det samma grunddiskussion. Det är dina och mina pengar som subventionerar tidningar som vi eventuellt inte ens läser.

Public Service är en politiskt het fråga, inte så tillvida att den debatteras dagligen, men såtillvida att alla vill förändra den. Ingen vågar dock, för de vet att oavsett vad som föreslås, så kommer de att mötas av massiv kritik.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat