Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Möjligen har jag synen att det finländska bolaget i detta fall är ute och cuyklar i badkaret när de hävdar att du begått ett brott mot brev-skyddet i finland. Finsk lag gäller i Finland, svensk lag gäller i Sverige.
|
Jag håller med.
Jag fick ett epostmeddelande från
club100 som jag svarar på här istället eftersom andra också kan ha nytta av informationen.
Disclaimer: jag är ingen advokat och har inte ens någon juridikutbildning. Man bör vända sig till en IT-rättsadvokat eller -jurist om man har frågor om lagligheten i enskilda IT-frågor. Kommunens konsumentvägledare ska kostnadsfritt hjälpa privatpersoner med rättsliga frågor även om de naturligtvis inte brukar vara några experter på just IT-rätt.
Notera att det är två olika delar i fallet som påpekats. Först och främst är det
namnskydd (med hänvisningen till ATF) och sedan är det
meddelandeskydd (med hänvisning till finsk lag).
Lagen säger följande om meddelandeskydd:
<!--QuoteBegin--http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030389.HTM[/i]
17 § Utöver vad som anges i 5-7 och 20 §§ får inte någon annan än berörda användare ta del av eller på annat sätt behandla uppgifter i ett elektroniskt meddelande som överförs i ett allmänt kommunikationsnät eller med en allmänt tillgänglig elektronisk kommunikationstjänst, eller trafikuppgifter som hör till detta meddelande, om inte en av användarna har samtyckt till behandlingen.[/quote]
Så som jag tolkar det innebär det att om avsändaren har angett din adress som mottagare har han gett tillstånd till dig att läsa meddelandet även om avsändaren inte har avsett att ge det tillståndet. Rimligtvis har du dock tystnadsplikt gällande innehållet och får inte heller agera på det (exempelvis genom att köpa aktier). Men rent lagligt kan jag inte se att du har begått ett brott om meddelandet är adresserat till dig.
Det finns så vitt jag vet inte några överordnade europeiska eller internationella bestämmelse när det gäller meddelandeskydd.
Finländsk lag kan du så vitt jag kan se alltså helt bortse från i frågan så länge som du inte är finländsk medborgare.
När det gäller
namnskydd är det inte lika lätt, men av din beskrivning så tror jag inte att de har något att komma med där heller.
Du behöver överhuvudtaget inte bry dig om att besvara företaget men det kan orsaka att företaget vänder sig till ATF (som de hotade med tidigare) och det innebär extra arbete för dig även om du troligtvis får rätt där.