Citat:
Originally posted by grazzy@Oct 20 2008, 15:24
Ååh, jag kan inte hålla mig ifrån den här tråden.
Du frågar egentligen fel saker. Om du vill lära dig programmera så skall du lära dig ett språk som är enkelt. Få av de språken du nämner nu är (i mitt tycke) särskilt lämpade för att lära sig programmera i.
Struktur och syntax-mässigt så är PHP ett väldigt dåligt språk som är förvirrande och svårt att lära sig. Samma sak gäller i min värld Java (och nu tänker jag på SDKerna).
Det du bör göra är att lära dig ett språk med begränsat antal funktioner och en tight syntax. Det första som kommer till mig då är faktiskt javascript på grund av dess enkelhet och konkreta syntax. Dessutom kommer du att ha nytta av javascript även på sikt som webbutvecklare. Anledningen till att du enkelt kan lära dig javascript är även att du inte behöver några jobbiga verktyg för att jobba med det. Allt du behöver är firefox, firebug och en texteditor. Sedan kan du arbeta mot en fil som ligger på din desktop. När du har lärt dig grundläggande saker i javascript som conditionals (ifsatser, select, break, next), loopar, funktioner, användarinput etc kan du börja titta på andra språk.
|
I min mening har du helt fel Grazzy. PHP är faktiskt ett ypperligt nybörjarspråket.
Why you ask..
- Det är enkelt att förstå (e.g. inte massa typer som krånglar till livet).
- Det är funktionellt (e.g. logiska funktioner som gör vad de heter).
- Det har bra felhantering (e.g. php berättar vad som gick fel, samt var)
- Det har ett utmärkt dokumentarat API (e.g. finnst det nått som slår php.net?)
- Det har en mycket stor, duktig och hjälpsam användarskara (*harkel
coredevhost*

)
- När du lärt dig språket, så kan du faktiskt direkt börja göra produkter som folk kan använda
- etc..