Visa ett inlägg
Oläst 2008-10-20, 21:24 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Om det enbart är frågan om layout, dvs färg och form så brukar jobbet ta 2-3 dagar (16-24 timmar) hårt arbete för ett riktigt proffs som är van verktyget och vet vad han ska göra.

Sen får man lägga till ca 4 timmar för varje möte man ska ha med beställaren. Man hinner aldrig med mer än 2 möten per dag om de ska vara seriösa och förberedda, troligen tar de längre tid än så. Själva mötet kan ta mellan 0,5-1,5 timmar men det är förberedelser och efterarbete som tar tid.

Men jag vill fortfarande varna för fastprisupplägg när man är ovan med det.

Bästa sättet jag använt för att komma närmare sanningen i mina tidsestimeringar är att ta ett excel-ark och lista upp varenda aktivitet jag kan komma på och skriva ned dem på en egen rad för varje aktivitet. Sen sätter jag mig och tidsuppskattar varje enskild aktivitet till 1, 2, 4,8, 16 eller 32 timmar.

Om jag är det minsta osäker så avrunrundar jag alltid uppåt. Alla aktivitetetr går jag igenom flera gånger och tänker; är jag verkligen HELT säker på att jag klarar denna aktivitet på den uppskattadetiden, vid minsta tveksamhet så avrundar jag uppåt.

Om jag är osäker vad som ska göras för en aktivitet så bryter jag ned den (delar upp den i fler bitar) ända tills jag är helt säker på att jag kan uppskatta vad som ska göras och hur lång tid det tar. Detta sätt att arbeta kallas WBS (Work Breakdown Structure) och lärs ut på Universiteten (i vart fall Stockholm och KTH).

Lämplig minsta del kan vara 1 timme eller en dag beroende på hur duktig man själv är på att uppskatta tid. Är man nybörjare så är det definitivt bättre att dela på 1 timme så man verkligen känner sig säker på att man gör ett riktigt estimat.

Fördelen med att använda WBS är att man även kan kommunicera med sin chef/beställare vad man egentligen har tagit med i sin tidsuppskattning (sitt "Estimat").

Tänk på att man ofta "glömmer" att ta med tid för:
kunskapsinhämtning,
tid för att lära sig nya verktyg,
väntetider på att andra ska bli klara med vad de lovat,
möten,
tidrapportering,
dokumentation,
presentationer och demo,
frågestunder (ex med beställaren),
avstämningsmöten med kollegor,
avstämningsmöten med beställaren,
kravhantering,
installation,
programtest av programmeraren,
funktionstest av testare,
systemtest av testare,
acceptanstest av beställaren,
utbildning av beställaren/Kunden,
buggrätting,
leverans,
uppsättning av utvecklingsmiljö,
testmiljö,
produktionsmiljö,
skaffa kunskap om andra system som systemet ska kommunicera med ex. betalsystem, eller ordersystem hos leverantörer,

Listan blir som synes lång på aktiviteter som man måste tänka på när man tidsuppskattar ett projekt. Denna listan är dock inte komplett på långa vägar, för varje projekt måste man ta reda på allt som man är beroende av för att projektet ska lyckas, det bör man göra i en förstudie.

I en förstudie måste man även ta reda på beställarens ekonomiska ramar och vinstmöjligheter för projektet.

Tänk oxo på att om beställaren är ovan beställare av IT-projekt så måste man "utbilda" beställaren i beställningsförfarandet så att de blir medvetna om sitt eget ansvar. Vidare är min erfarenhet att man måste tänka på att utbilda beställaren i själva utvecklingsprocessen så att de får en förståelse för att projektet verkligen inte kommer att vara "klart på måndag morgon". Utveckling är ett omfattande arbete och behöver omfattande planering och ett professionellt hanterande för att lyckas. Tänk på att 86% av alla IT-projekt misslyckas!!! Ofta därför att beställaren har helt orealistiska förväntningar, dålig kravhantering, svagt engagemang för beställarens åtaganden (som förstudie, krav, avstämningar och test) och underfinansierar projekten.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat