Lite orelaterat men när jag läste ditt meddelande kändes det väldigt mycket som det tråkiga uttrycket no good deed goes unpunished. Vart är egentligen världen på väg? Vad hände med idealismen? Att hjälpa varandra och få ett tack tillbaka?
Citat:
Originally posted by club100@Oct 20 2008, 14:53
Jag äger en domän som är exakt lika som en finsk fast med .se efter. Jag fick detta mail idag från deras jurist. Vad ska jag göra?
|
Jag rekommenderar att du vänder dig till jurist (om du är företag) eller konsumentrådgivare (om du är privatperson) för att få mer lagligt kött på benen på hur du ska göra.
Att erbjuda dem ett pris (som de kan köpa domänen för) tror jag är rätt så dåligt, eftersom det kan tolkas som att du registrerat domännamnet i syfte just att sälja domänen till dem. Jag rekommenderar snarare att du ska undvika att överhuvudtaget ta upp att de har möjligheten att köpa domännamnen. Om de tar upp frågan skulle jag rekommendera att först och främst tacka nej rakt av med hänvisning till att du använder domännamnet och att det skulle vara begränsade för dina planer utan det domännamnet (eller något liknande).
Gällande att det är företagskänslig e-post så tror jag nog att de har fel. Avsändaren har ju adresserat meddelandet till dig (eller snarare till en foo-adress på din domän) så hur skulle det kunna vara fel av dig att öppna meddelandet? Det är ju endast från meddelandet som du kan vara säker på att meddelandet är till just dem.
Naturligtvis kan man diskutera nyttan med catchall. Jag personligen ogillar det högeligen (på grund av skräppost och virus samt felaktiga inställningar) men jag kan se viss nytta med det. Jag rekommenderar alla att istället lägga upp de e-postadresser som de använder så att random-foo-adresser inte kan användas på domänen. Men det är upp till dig hur du konfigurerar din domän och det är absolut inte upp till någon annan (exempelvis jag eller något finländskt bolag) att säga hur du ska konfigurera domänen eller begränsa möjligheten att läsa meddelanden som är adresserad till domänen.
Gällande varumärkeskydd är den bransch- och regionspecifik. Det är alltså inte säkert att ett namn är skyddat bara för att det är ett varumärke. Normalt kan man använda lite sunt förnuft, är man inte konkurrent eller ute efter att "stjäla" besökare (eller de som stavar fel) så är man rätt säker så länge som man faktiskt använder sig av domänen till något. Det är inte alla ATF-fall som döms till förmån för den som driver frågan. Ibland kan det också vara bra att pröva en sådan fråga för att veta hur det ligger till i just det specifika fallet.
Det jag skulle göra är att skriva till dem och säga något i stil med
Citat:
I would gratefully accept any suggestion on how we could solve this situation so that I would not get messages sent to me that should be adressed to you. My own suggestion you already got, please make sure your customers know that your domain use .com and not .se. Eventhough the workload to send you those few messages are not encumbering today it is not a workable solution in the long run. I think it is very good that you are looking at the problem and that you try to find a solution. I look forward to hearing your suggestions."
|
Men det är jag det.
Oavsett så lycka till.