Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Mar 2004
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Mar 2004
|
Ååh, jag kan inte hålla mig ifrån den här tråden.
Du frågar egentligen fel saker. Om du vill lära dig programmera så skall du lära dig ett språk som är enkelt. Få av de språken du nämner nu är (i mitt tycke) särskilt lämpade för att lära sig programmera i.
Struktur och syntax-mässigt så är PHP ett väldigt dåligt språk som är förvirrande och svårt att lära sig. Samma sak gäller i min värld Java (och nu tänker jag på SDKerna).
Det du bör göra är att lära dig ett språk med begränsat antal funktioner och en tight syntax. Det första som kommer till mig då är faktiskt javascript på grund av dess enkelhet och konkreta syntax. Dessutom kommer du att ha nytta av javascript även på sikt som webbutvecklare. Anledningen till att du enkelt kan lära dig javascript är även att du inte behöver några jobbiga verktyg för att jobba med det. Allt du behöver är firefox, firebug och en texteditor. Sedan kan du arbeta mot en fil som ligger på din desktop. När du har lärt dig grundläggande saker i javascript som conditionals (ifsatser, select, break, next), loopar, funktioner, användarinput etc kan du börja titta på andra språk.
Två andra tips på vägen, lär dig hur grundläggande datastrukturer fungerar. Läs en kurs i datastrukturer på närmaste högskola/universitet om du inte orkar tugga igenom en bok i det på egen hand (det är värt det, jag lovar). För att kunna kalla dig för programmerare måste du veta vad det är för skillnad rent tekniskt på variabler, arrayer, hashar och objekt. Om du dessutom kan implementera en länkad lista eller två så skadar inte det heller direkt. Tips nummer två är att hoppa direkt från steget att koda php den "gamla vägen" med serverside-kod i html-filerna och hitta ett framework eller åtminstonde ett template-system som du använder (exempelvis zends framework eller smarty-templates). Det är två konkreta tips som kommer bespara dig mycket tid och kliande i huvudet framöver.
|