Visa ett inlägg
Oläst 2008-10-17, 10:21 #10
Patrik Hs avatar
Patrik H Patrik H är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 79
Patrik H Patrik H är inte uppkopplad
Medlem
Patrik Hs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 79
Jag vågar påstå att våra sajter på KIA inte direkt gett nya kunder, dock garanterat en hel del indirekt genom mediabyråerna som använder KIA som officiella siffror att jämföra med andra sajter. Dvs KIA är en bra konkurrentlista för att jämföra med andra sajter på ungefär lika villkor och det är klart är man störst i sin nisch så tjänar man massor på att synas på KIA.

Tyvärr är KIA en seg organisation som inte hänger med i utvecklingen på nätet, det är väl bra att man visar framfötterna lite nu när konkurrenterna nosar på konceptet (tänker på samarbetet med SIS). Men jag tycker man ska öppna upp indexet helt och inte skydda andra mätföretags business som det fortfarande görs idag, låt marknaden konkurrera själva, då får mätföretagen som t.ex. Nielsen Netratings visa att de är duktigare än Analytics om man ska ta 100 000:- om året för statistiken.

Tänk om t.ex. Google själva släpper ett öppet index som går att jämföra med alla som har Analytics över hela världen, snacka om en trevlig konkurrensbevakning man får. Det viktigaste är ju att man kan jämföra sina siffror med andra sajter, sedan om det är unika besökare, fysiska personer eller vad det nu är spelar egentligen inte så stor roll. Jag tycker därför att Alexa är ett relativt bra verktyg när man kommer upp i över 100 000 unika/veckan, det fyller syftet med jämförelser väldigt bra. Men det är fortfarande så att ska man göra lite större annonspengar så måste man finnas med på KIA, mediabyrån kommer naturligtvis bara välja sajter att lägga annonskonton på där man ser att det finns potential och då är det KIA som gäller, i alla fall fortfarande idag. Men hur det ser ut imorgon beror på hur ledningen på KIA framöver kommer att hantera situationen med Analytics.
Patrik H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat