När jag köper reklam på jobbet så gör jag det på olika sätt beroende på vad jag vill göra reklam för. Vill man bygga varumärke så är CPM oftast ett mycket bra sätt. Har jag en produkt jag vill sälja så är lead / sale / klick ett bättre sätt. Skall jag göra en specifik lansering så köper jag ofta en kanpanj - dvs alla visningar under en veckas tid.
När man säljer visningar, som du erbjuder, är det viktigt att leverera vissa nyckeltal till kunden, t.ex. hur många sidvisningar som varje unik besökare i genomsnitt gör. Dessa nyckeltal bör du ha stenkoll på, t.ex. genom ditt statistikprogram (e.g. Google Analytics).
Begreppet "unika visningar" är mist sagt luddigt..

men jag antar att du menar visningar för unika besökare.
Min erfarenhet är att du oftast "vinner" sådana kunder som du beskriver genom att med enkla argument förklara varför just en sådan lösning är bra för honom. Om den inte är bra för honom så bör du erbjuda en annan lösning. Lyssna på kunden och hans behov.