 |
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
|
Jag har varit med om liknande situationer och försöker att vara tillmötesgående.
Men föräldrarna har även ett ansvar för sina barn. Har barnen förbrukat varorna så att ett återtagande inte är möjligt för dig som säljare, så har föräldrarna betalningsansvaret. Du kan se det som att ungarna har haft sönder dina varor - Föräldrarna får betalar.
Jag hade meddelat mamman att ni makulerar fakturan om hon gör en polisanmälan mot sina barn. Barnen har inte haft tillåtelse att göra ett köp i hennes namn och det är därför brottsligt. Antingen så får hon acceptera att hennes ungar är kriminella, eller så får hon se det som att de varit olydiga och betala för deras räkning. I det här fallet så hade jag rekommenderat mamman att sköta deras familjeangelägenheter utan att blanda in polisen. Precis som de bör sköta sina familjeangelägenheter utan att blanda in ditt företag.
Hela den situationen som du beskriver provocerar mig. Det är inte konstigt att ungarna agerar oansvarigt när de har så oansvariga föräldrar. Varje vettig förälder skulle betala fakturan och sedan gett ungarna en utskällning (och låtit dem betala av skulden genom att plocka kottar på tomten). Istället så väljer den här mamman att låta er ta smällen för hennes barns dåliga uppförande.
Tyvärr så är dina möjligheter att få betalt ganska små. Allt mamman behöver göra är att bestrida fakturan. Då måste du dra det till domstol för att få betalt. Ingen går till rätten för att driva in 450 kr, även om man vet att man får rätt. Men förhoppningsvis så vet mamman inte om det.
Edit: Ingen ska tolka mitt inlägg som att jag faktiskt förespråkar att föräldrar polisanmäler sina egna barn för bus. Det var bara ett resonemang för att visa att det som har inträffat är någonting som föräldrarna borde lösa inom familjen - utan att blanda in företaget som sålt varorna i god tro.
|