Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
Citat:
Originally posted by -pokerstjärna@Oct 14 2008, 04:52
Citat:
Originally posted by -kw_wasabi@Oct 14 2008, 03:04
Citat:
Ursprungligen postat av Isak
Själv tycker jag att IIS är en oseriös aktör som uppmanar oss att registrera domännamn till mångdubbla priser jämfört med .com och .dk *och de flesta andra.
|
Vad jag förstått är det ganska bra att ha ett högre pris på .se. Det har tydligen avskräckt spammare från att massregga svenska domännamn (har jag hört)
|
Var du seriös eller skämtar du?
|
Som sagt, det är något jag snappat upp. Sen om det stämmer är en annan fråga, men då är ju ett forum som detta en utmärkt plats att reda ut den saken.
|
Det är mycket riktigt så som kw_wasabi snappat upp (eller: - det är uppgifter jag också fått från personer med engagemang hos .SE) att prisnivån är högre för .se-domäner av en rad anledningar, däribland har argumenten för en bibehållen högre nivå än exempelvis .dk och .com (däremot ställer jag mig frågande till Isaks "de flesta andra", eftersom TLDerna inte sällan har en högre prissättning än .se) varit/är att ett högre pris motverkar bla warehousing och domänspekulationer.
Tycka vad man vill om argumenten och dagens pris, men vi går succesivt mot en mindre kostsam nivå.
Sen tycker jag att man ska komma ihåg att fram till årsskiftet går det inte att registrera genom .SE direkt, utan endast genom ombud - ombuden har ett gemensamt pris för .se-domäner. De väljer sedan vilken prissättning de själva vill sätta gentemot slutkunden. Detta varierar från en knapp hundralapp till flera tusen kronor.