Citat:
Originally posted by Gustav@Oct 14 2008, 02:55
Jag vet att man kan fila en hel del på AdWords och att det normalt går att vinna många positioner genom att tweaka lite här och där. Men är det verkligen så illa att ligga på en sjätteplats? Personligen så brukar jag eftersträva mittenpositionerna. Jag brukar lägga ett bud och avvakta i några veckor. Sedan ser jag över mina annonser och kollar om jag kan göra något för att förbättra positionen, utan att höja budet. När jag har ett bud och en optimering som ger mig en förstaplats så sänker jag budet avsevärd, vilket brukar resultera i att jag hamnar i mittensegmentet med min annons (men till en relativt låg kostnad).
Jag skulle gissa på att du Johan kan få ut en bättre placering med samma budget än vad jag kan få. Men är själva positionen som man ligger på verkligen en indikator på hur väloljad en kampanj är? Borde det inte vara viktigare att se hur många klick man får i relation till sitt bud?
Finns det någon statistik för hur många procent av alla klick som varje position brukar generera i snitt (allt annat lika)?
|
Tja en fördel med att ligga bland topp 3 är ju att man blir ju oftare den första som de tittar på och vi mäniskor är så funtade att vi försvarar den första vi tittade på fram tills dess att vi har hittat något bättre.
Och att hitta något som är lika i erbjudande som den första jag tittade på duger inte heller då sökaren ju är ute efter något bättre när han väl letar vidare för han har ju redan en refferenspunkt som han försvarar fram tills att han hittar något bättre.
Och om han då inte hittar bättre så återkommer de ju och då....
Du kan se i Analytics numera hur mång position 1, 2, 3 du har haft på sökordet på Adwords på vald tidsperiod, lite jobbigt bara att man bara kan ta ett ord i taget.
Man kan inte generellt säga att position si eller så ger den klickprocenten då du måste ju ta hänsyn till om texten är skräddarsydd för just den sökningen eller om den är skriven och visad på Bred Matchning (det som Google kör i default).
Men vi ligger i snitt på alla våra kunders kampanjer oftas mellan 7 - 9 % i klickfrekvens/månad med en snittsynbarhet på ca 1.7 i medelposition, och denna statistik finns att titta på på vår hemsida om du vill se mera "FinnMera Adwordsstatistik"
http://www.finnmera.se/