Visa ett inlägg
Oläst 2008-10-14, 01:25 #13
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Rpm
Citat:
Ursprungligen postat av Micke04
Well, med prototyp, design, utbildning, front-end, back-end, betalsystem, bokföringskoppling, specialfunktioner för liknande community? Byggt i t.ex. Zend/mysql

Grovt uppskattad tid (minst) ca 600 timmar x 950 kr/h = 570 000 kr

Men för 50 användare så skulle jag nog göra ett vääldigt förenklat system eller helst använda ett färdigt.
Eller Indien, ca 600 timmar x 100 kr/h = ca 60 000
Eftersom det är omöjligt att göra en seriös tidsuppskattning när man inte har en konkret kravspec att bedöma och räkna på så får mitt bidrag bli en mycket grov tillyxning utifrån min egen erfarenhet.

Även om man lägger ut själva kodandet i indien så måste kravspecen skrivas av beställaren på ett eller annat sätt. Det kostar ca 120-320 timmar (3-8 veckors jobb). Även förhandling och avtal med outsourcing företaget tar kanske 2-3 veckor.

Verksamhetskrav kanske 3-8 veckor, förhandling och avtal med outsourcing företaget tar kanske 2-3 veckor, systemanalys och systemdesign 6-12 veckorkodning tar, kodningen tar kanske ca 4-8 veckor , systemtestning tar minst 3 veckor. dvs 18-34 veckor

Till detta kommer projektledning, bemanning m.m. med ca 2-4 veckor.

En totalkostnad skulle kunna landa på mellan 20-38 veckor dvs 600-1520 timmar beroende på ambitionsnivå, arkitektur, utvecklingsverktyg, bemanning och brådska.

Verksamhetskraven ovan förutsätter att du har ganska klart för dig exakt vaddu vill ha för funktionalitet, annars måste man göra en verksamhetsanalys elelr förstudie som blir ytterligare några veckors jobb.

Ytterligare faktorer som kan påverka mycket är om man behöver göra användbarhetstester och analyser av användarnas betéende.

Tänk oxo på att indierna inte kan svenska särskilt bra så om webbsiten ska vara svensk- eller multispråkig så har du ytterligare en komplikation.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat