Citat:
Originally posted by lilljebjorn@Oct 13 2008, 14:12
En sak som jag undrade som inte riktigt besvarades:
Hur lätt är det att sälja bannerutrymme? Måste man anstränga sig som fan och ha säljare som ringer runt eller går det rätt lätt? Låt oss säga att man vill sälja en banner till "coca cola" eller liknande, alltså inte via annonseringsprogram, utan via direktkontakt med kundens marknadsansvarige etc.
|
Till saken:
Att sälja bannerutrymme direkt till kund är lättare om du har mycket trafik. Har du inte det är är du i princip hänvisad till annonsystem typ google och affiliate. Om du är mycket hårt nischad är det också lättare.
Ditte exempel med Coca-Cola är typiskt nej om du inte tillhör typ topp 100 av svenska sajter.
Och du måste i så fall ha en säljare som kan bearbeta de köpare som finns och deras mellanhand: mediabyrån.
För köparnas del är det främst en fråga om volym: det går åt för mycket tid att administrera en massa småsidor, antingen buntar man ihop dom i ett affilliateprogram eller så låter man mediebyrån välja, och då väljer dom bland de största sidorna.
En mycket ungefärlig tumregel är väl cirka 5000 ub/vecka som minimum innan man börjar bli attraktiv för en starkt nischad köpare. Har man bra relationer till företagen i branschen och kan leverera högklassig trafik kan det gå med mindre besökare än så, har sett exempel på neråt 1000 ub/vecka som kan kapa åt sig annonsering.
Har du en onischad målgrupp får du bli bra mycket större för att vara attraktiv för medieköparna.
Formel: Intäkter = Kvantitet x Kvalitet på trafiken