|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Jag tycker att Connys tummis på 0,5-2 kr per unik besökare låter helt vansinnigt hög för en annonsfinansierad sida. Jag lever på mina webbsidor. Jag lever gott på dem och jag anser mig vara bra på det jag gör. Nu är jag visserligen ingen expert på annonsfinansierade sidor, eftersom mitt fokus ligger på e-handel. Men jag kommer inte i närheten av 50 öre per unik besökare på mina annonsfinansierade sidor. Möjligen på mina extremt nischade sidor, men dessa har normalt få besökare.
Conny, hur kommer du fram till dina siffror? Normalt så ger ett klick på en annons inte mer än 3-4 kr. En normalt CTR ligger på kanske 2 %. Det ger ett genomsnittligt värde på 0,07 kr per besökare.
20 000 kr/mån = 285 714 besökare/mån
Med så många besökare så kan man naturligtvis börja ta betalt för själva exponeringen och inte bara klicken. Det innebär att man kan sälja annonser till betydligt fetare månadspriser och inte enbart dra in pengar genom PPC som i mitt exempel. Men man måste komma upp i ganska extrema besökarantal innan man kan börja ta bra betalt. Min erfarenhet är att antingen tjänar man riktigt bra på en webbsida, eller så tjänar man nästan ingenting alls. Det finns knappt något mittemellan.
Med en kvarts miljon besökare så får man räkna på ett helt annat sätt än det jag räknade på här. Men har man inte mer än ca 40 000 unika i månaden så tror jag att min kalkyl blir ganska rättvisande. Att 40 000 unika skulle kunna ge 20 000 kr i intäkter håller jag för mycket osannolikt. Den som inte håller med mig får gärna skicka PM. Jag är i så fall mycket intresserad av att växla några ord med dig.
Observera att jag utgår ifrån Google Analytics sätt att mäta unika besökare i mina uträkningar. Beroende på vad man avser med en unik besökare så antar jag att siffrorna kan se väldigt annorlunda ut. Som alltid så är det svårt att veta om vi ens pratar om samma saker här. Mina siffror är förövrigt före skatt, men exkl moms.
|