Citat:
Originally posted by ställan@Oct 12 2008, 13:45
Jag har även byggt om han sida lite, både design och funktionalitet... Kan jag hota om åtgärder här att allt jobb jag gjort tillhör mig och inte den nya ägaren?
|
Så fort man börjar "hota" en kund eller en leverantör så går relationen i kras, även om det är en kund sedan många år. Så att vara på ett gott humör och agera sakligt och just i alla lägen fast motparten dummar sig är viktigt.
Har du fått betalt för jobbet? Om inte så är normalt allt arbete du lagt ned ditt eget, intill dess full betalning har skett. Om ni inte har avtalat om något annat.
Om du vill sälja arbetet vidare till annan beror på om beställaren vill betala för jobbet eller inte. Vill han inte det så är du i princip fri att sälja det till annan, det finns vissa undantag, som om ni har ett sekretessavtal som gäller allt arbete även efter avtalets utgång. Det kan bli lite mer komplicerat då.
Detta blir än mer komplext i situationen när beställaren inte betalat fullt ut (dvs när beställaren begått avtalsbrott, dvs inte fullgjort sina åtaganden enligt avtalet). Det är inte självklart att man får sälja egna tjänster vidare om de delvis innehåller information man fått från motparten, av just sekretessskäl.
Om du kan få informationen från den nya avtalsparten (frugan i detta fall) så kan du sägas ha fått informationen från den nya avtalsparten (även om det är exakt samma information som från första beställaren) och då är det OK att sälja lösningen till den nya avtalsparten.
Man blir snurrig för mindre....