Visa ett inlägg
Oläst 2008-10-12, 02:23 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Min egen lärdom av tvister är att se till pengarna och inte försöka få rätt i sak. Ta inte större risker än du kan hantera, sätt gärna en viss riskgräns vad ditt företag orkar hantera mot en kund. Detta är din maximala kreditgräns. Avbryt uppdrag i tid som går över styr, eller du inte får betalt för, har kunden inte betalat senaste fakturan så kan du lika gärna stanna hemma med familjen i stället för att jobba gratis åt en otacksam eller bedräglig kund.

Den kan du ge till dina absolut bästa och säkraste kunder. De kunder som är mindre säkra reducerar du risken genom att:

- Fakturera oftare (prova veckovis så blir fakturabeloppen mindre, kan funka)
- Korta kredittiden (då tappar du troligen kunden ändå)
- Begära förskott på hela eller en del av uppdraget (ganska säkert sätt att tappa kunden)
- begära bankgaranti (ganska säkert sätt att slippa kunden)
- Inte göra affärer alls med kunden (helt säkert sätt att slippa kunden)

De flesta av ovans¨ående åtgärder innebär att du troligen förlorar kunden. Oftast är det enklast att helt avstå från osäkra kunder eller leverantörer.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat