Visa ett inlägg
Oläst 2008-10-11, 14:04 #9
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Oct 9 2008, 17:17
Precis som du säger är varumärken uppdelade i en rad olika klasser (45 är det för övrigt)
http://www.prv.se/Varumarke/Att-soka-varum...eller-tjanster/

Vad det innebär är att SAMMA varumärkesnamn kan ansökas av 45 olika verksamheter under lika många klasser, utan att göra intrång på varandras skydd.
Det här har jag kollat på många gånger och förhoppningsvis finns det någon här som kan ge ett svar på vilken/vilka klasser man bör registrera ett varumärke under om man driver ett community som är väldigt generellt, alltså inte nischat inom någon genre eller liknande?
Söker man på lunarstorm på http://wwwm.prv.se/vmf/ så finner man att EG-varumärket är registrerat i klasserna 9, 35 och 38.

Förklaringar till dessa klasser
9. vetenskapliga, nautiska, fotografiska, kinematografiska, optiska apparater och instrument; apparater och instrument för vägning, mätning, signalering, kontroll (övervakning), livräddning och undervisning; apparater och instrument för besiktning och lantmätning; apparater och instrument för ledning, växling, transformering, ackumulering, reglering eller kontrollering av elektricitet; apparater för inspelning, upptagning, sändning eller återgivning av ljud och bilder; magnetiska databärare; inspelningsbara skivor; försäljningsautomater samt mekanismer för myntstyrda apparater; kassaapparater, räknemaskiner; databehandlingsutrustningar och datorer; eldsläckningsapparatur

35. annons- och reklamverksamhet; företagsledning; företagsadministration; kontorstjänster

38. telekommunikation

Klasserna 35 och 38 känns väl logiska medans klass 9 känns som en "gardering"?
Säg att jag driver ett community vars namn jag har registrerat som varumärke enbart i klass 38 (telekommunikation). Om någon annan då registrerar samma namn i klass 35 (får han ens göra det?), innebär det då att jag inkräktar på dennes varumärke om jag börjar sälja annonser i communityt?
Lumax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat