När du registrerat ett varumärke så finns det ett antal kategorier man kan välja. Jag vet inte hur många de är idag men senast jag kollade så var det minst 42 olika. Reggar man ett varumärke inom alla kategorierna så har man ett mycket bra juridiskt skydd för sitt varumärke.
Om jag minns rätt kostar det ca 1300 SEK att regga inom en enda kategori och typ 600 SEK för varje ytterligare (Prislista PRV Varumärken
http://www.prv.se/Varumarke/Avgifter/).
När du reggat ett varumärke så har ingen rätt (med undantag av yttrandefriheteslagarna och pressfriheten) att använda ditt varumärke utan ditt tillstånd i förväg.
Det finns ett stort missförstånd om att internet domäner inte omfattas av varumärkeslagen (
http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19600644.htm ) men så är det inte, internetdomäner är UNDERSTÄLLDA varumärkeslagen. Det betyder att en varumärkesinnehavare med LAGENS hjälp kan hävda sin rätt till ett domännamn.
Vissa hävdar att internetdomäner och varumärken är så vitt skilda saker att de inte alls omfattas av samma lagar, detta är givetvis ett önsketänkande av domän-nappare.
Om någon reggat ett namn som omfattas av varumärkesskydd kan behöver man INTE gå via ATF för att få hindra användningen av varumärket. Det brukar dock bli betydligt kostsammare att gå via advokat eller domstol för att få rätt mot en domän-nappare.
Debatten om detta ar varit intensiv här på WebmasterNetwork. Men hur man än vänder och vrider på argumenten så står varumärkeslagen på alla sätt över IISs ATF-förfarande om tvistelösning. Det den som har varumärkesrätten har inget ingånget avtal med IIS och har därför inte heller avsagt sig rätten till att gå till domstol för att hindra användning av sitt varumärke enligt varmärkeslagen.
Den som reggat ettt redan registrerat varumärke som domännamn borde alltid anses ha reggat varumärket/domänen i ond tro. De ATF avgöranden jag sett har varit inkonsekventa och ibland till och med priorterat IIS regler för ATF förfarandet över lagen.
Enligt mitt förmenande så ska man börja med att regga varumärket och se till att det inte finns reggat som domän eller vara sökbart på internet (Google, Yahoo, AltaVista mfl).
Först därefter ska man regga domäner inom de TLD (Topp Level Domains) som man har för avsikt att göra affärer inom de närmaste åren. Är man riktigt förmögen och vill go global så finns det 260 olika TLD att regga sig inom, det blir riktigt dyrt.
personligen hävdar jag att man inte ska regga domäner som finns reggade av andra som varumärken eller företagsnamn, detta bäddar bara för konflikter och snyltande på andras goda (eller dåliga) renommé. Oseriöst enligt mitt förmenande.
Jag har själv ett bolagsnamn i min skrivbordsläda som är ett reggat varumärke som tillhör annan, jag kommer aldrig använda det för affärsverksamhet och skulle de rättmätiga ägarna höra av sig skulle jag släppa det omedelbart utan krusiduller. Anledningen att jag inte ändrat namnet är väl mest lathet och att jag inte använt bolaget för någon verksamhet ännu.