Visa ett inlägg
Oläst 2008-10-07, 11:21 #51
Sebastian.Siemiatkowski Sebastian.Siemiatkowski är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 60
Sebastian.Siemiatkowski Sebastian.Siemiatkowski är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 60
Angående att betala för luft.

Till att börja med låt oss redogöra för hur vi resonerar när vi tar betalt och inte tar betalt. Som alla företag är det vår målsättning att tillhandahålla en tjänst som är bättre och mer prisvärd än konkurrenternas och att i slutändan ändå göra en vinst på det. När man ska ta betalt för en tjänst finns det ju en mängd olika sätt att göra det på. Vi har försökt att hitta ett sätt som ska vara så enkelt som möjligt för att man inte ska bli negativt överraskad och för att göra beräkningar och jämförelser så enkla som möjligt.

I samma stund som vi köper en faktura, dvs då e-handlaren aktiverar den i systemet vet inte Kreditor om fakturan kommer bli betald, kommer bli en förlust, kommer bli ett bedrägeri eller kommer bli en retur. Vi tar då ut en procentuell kostnad för denna risk och hantering. Här har man framfört att vi inte ska ta betalt när det visar sig bli en retur eftersom det då inte ”skett någon factoring”. På samma sätt skulle man kunna argumentera att vi inte ska ta betalt om fakturan blir betald av slutkunden, då visade det sig ju heller inte vara någon risk och har inte ”skett någon factoring”. Det skulle i och för sig vara möjligt att prissätta på det sättet, resultatet skulle bli att vi endast köpte fakturor som blev förluster och bedrägerier och därmed behöva ta mer betalt för just dessa. Eller att man inte tog risken alls, vilket vanligen kallas en kundreskontratjänst. I slutändan är det ju bara olika prismodeller.

Vi har valt denna modell där man vet vad man betalar för varje transaktion då vi tycker den är tydligast och enklast att räkna på för kunden. Jämför man med till exempel kort så får man ju betala åt båda hållen för en retur transaktion, både när kunden betalar och när man ska stoppa tillbaka pengarna på kortet. Vi är konsekventa i detta tankesätt åt andra håller också på ett sätt som inte nämns här, vi tar INTE betalt för transaktioner som inte blir till köp då kunden nekas kredit, trots att vi betalt för en kreditupplysning.

Sen skulle jag också poängtera som Jacob skrev att vi har kostnader förknippade med varje transaktion även om det blir en retur. Till exempel har vi gjort en kreditupplysning och ibland har vi också betalt ut pengarna till e-handlaren varför vi legat ute med de. Själv avskyr jag att bli överraskad med avgifter och när vi konstruerade den här prislistan ville vi skapa något som var så enkelt att förstå som möjligt och inte innehöll några överraskningar. Många väljer att konstruera sina prislistor så att grundpriset ser så lågt ut som möjligt men sedan finns det en uppsjö av extra kostnader, det tror vi är otydligt och oschysst.

---

Jag vill även kommentera diskussionen om att använda Kreditor vs. att göra det själv. Det har ju diskuteras här på WN ett antal gånger tidigare och trots det vågar vi nog påstå större delen av Sveriges e-handlare använder våra tjänster idag. Det är samtidigt svårt att föra fram de argumenten som vi tror ligger bakom att de flesta väljer att använda oss utan att posta reklam i strid med moderatorernas önskemål på forumet. Men låt mig göra ett försök att vara så saklig som möjligt får vi se om inlägget får vara kvar:

En av Sveriges största e-handlare sa till mig att man fört många och långa dialoger om att outsourca saker och ting, för- och nackdelar, fokusering på kärnverksamhet osv. I slutändan så hittade man ett tidningsklipp där någon uttalat sig om outsourcing och sagt: Hittar du någon som du tror kan göra det bättre än dig själv så lägg ut det på entreprenad! I egenskap av entreprenör liksom ni andra här på forumet så har jag också stått inför beslutet många gånger: Vad ska man göra själv och vad ska man lägga ut? Jag tror väldigt mycket på devisen fokus och jag tror att man som entreprenör tenderar att värdera sin egen tid alldeles för lågt. Trots det får jag ofta skäll av mina medgrundare för att jag kan envisas med att göra saker själv och många gånger har de rätt. Visst kan jag som e-handlare sätta upp faktureringsrutiner, bocka av betalningar, prata med inkassobolaget, göra polisanmälningar, skruva på kreditmallar osv. Men jag tror att min e-handel växer snabbare om jag fokuserar på försäljning, att plocka in rätt varor, jobba med marknadsföring osv. Det är ingen slump att företag som CDON, Ginza och Euroflorist som tidigare fakturerat själva har valt att lägger ut sin fakturering på Kreditor.

Vidare vet jag att även om vissa företag inom vissa branscher kan ha väldigt låga förluster periodvis så kommer det också tillfällen då man har väldigt stora förluster. Där fungerar vår tjänst som en försäkring där man vet att man alltid får betalt för all försäljning och i tid. Det handlar också om att man har vår bedrägeripolicy att luta sig mot, vi har tagit kraftiga tag mot bedragare under våren med mycket gott resultat. Idag är dessutom ”fakturera mig” ett alltmer välkänt varumärke för konsumenterna och fungerar i mångt och mycket som en kvalitetsstämpel på e-butiken, närmare var tionde svensk har betalt via oss någon gång. Över 40 000 kunder använder också vår kontotjänst för att samla sina köp på en månadsfaktura. Möjligheten att delbetala ökar definitivt försäljningen och dessa kunder återkommer i mycket högre grad än andra!

Vi lägger hela vår energi på att skapa en så bra och säljande faktura- och delbetalningslösning som möjligt. Och det tänker vi fortsätta med, det finns fortfarande mycket att göra och jag tror många kommer bli mycket positivt överraskade över de projekten vi håller på med internt som kommer lanseras under höst och vår!

Kontakta gärna mig personligen med frågor eller önskemål.

Sebastian Siemiatkowski
08-12012001
sebastian.siemiatkowski [a] kreditor.se
VD och medgrundare
Kreditor
Sebastian.Siemiatkowski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat