Hänger allt så att du inte kan röra muspekaren, eller är det bara att prestandan är dålig? Är prestandan konstant låg, eller går det i vågor? Beror prestandan på vilka program du har igång? Tuggar datorn på hårddisken när det går segt?
Fundera på om du installerat eller avinstallerat något program eller hårdvara, just dagarna innan problemet började? Eller uppdaterat något program eller drivrutin?
Ibland kan det t.ex. bli märkliga fenomen om man har 2 olika antivirusprogram installerade samtidigt. Rester kvar från gammalt antivirusprogram?
Hur länge har du använt den XP-installation du kör på nu? Är det Hp:s medföljande installation? (HP:s egna installationer är inte sällan fulla med massa onödig smörja)
Lite idéer:
Du kan testa att starta datorn i felsäkert läge (F8 vid boot), det kan ge något slags indikation om det handlar om mjukvaruproblem. I felsäkert läge laddas inte så mkt "bakgrundsprogram". Känns datorn bra i felsäkert läge, så är det troligen något program som är orsaken.
(En liknande test är att köra msconfig och plocka bort alla "onödiga" program som startas. Dock bör man ha lite koll vad man plockar bort...

)
Jag brukar sätta en fast storlek på växlingsfilen, dvs min och max på samma värde. Runt 2-3x RAM kan vara lagom, i ditt fall 1000 MB eller något mer. Då slipper man att windows allokerar om storleken, samt att man minskar fragmenteringen. Dock tror jag inte just detta kommer lösa ditt problem.
Om installationen är några år gammal, så är det aldrig fel att installera om Windows heller. Windows är bara rent när det är nyinstallerat, och knappt det.