Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte
Citat:
Originally posted by -gummianka@Oct 6 2008, 16:37
Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte
Ja, de som har idéer som går att patentera kommer ju inte vara där ... så där faller det bort en del intressanta koncept!
|
Eh, va ? Varför inte då menar du ? Jag gissar att du menar om dom inte är patentsökta....
Frågan är ju lite hur urvalsprocessen går till, dom frågar ju om "idéerna" är patenterade/sökta, så rent rimligt bör det ju vara någon kompetent person som går igenom ansökningarna och är det nu så att man skickat in en idé som kommer med som INTE är patentsökt så kan det ju vara läge att göra det då, det är ju inte direktsänt (vad jag vet)
Jag har kollat lite på dom engelska programmen nu dom senaste dagarna, och man undrar som sagt hur urvalsprocessen ser ut, det är ju med en hel del riktiga stolpskott, och då är dom ju med antingen för att dom är "tv-mässiga" eller för att underlagat helt enkelt inte är så stort.
Jag förstår verkligen inte hur en del tänker när man värderar sin idé eller sitt företag, och många gånger är det ju ganska uppenbart så att det enda läget där dom som är där kan acceptera att ge bort så stor del av sitt befintliga bolag är om dom siffror man uppgett inte stämmer...
|
Därför att om du skriver ner din idé och skickar in den eller för den delen presenterar den sedan så kan du inte söka patent på detta sedan. En idé som presenterats offentligt på något sätt - brev, presentation .... är inte patentbar.
Visst kan du ha tur och få patent, men så fort någon kan bevisa att du har presenterat idén tidigare än du sökte patentet, så kommer patentet att upphävas.
Har man alltså en bra idé som man tror att man kan patentera så är det det dummaste att skicka in ett brev eller vara med i programmet. I så fall skall man patentera det först!! Gör man inte det och skickar in brevet till SVT så är man tyvärr en .... ni får fylla i det själva 
Det räcker att du skickar in din idé till programmet för urvalsprocessen för att patentet inte skall vara sökbart någonsin i framtiden.
Det är också därför man i programmet (det engelska) frågar om patent. Är det någon verkligen unikt och man inte har det hoppas de inte på idén så snabbt, då de vet att så fort programmet har sänt så kommer kopior och man kommer inte att kunna skydda det!
|
Jag ska inte säga att du har fel, men tolkar man reglerna på det sättet som du vill, så kan man i praktiken inte få patent på en idé som man är 2 om att utveckla, jag får inte ha sagt något till min fru och jag som innovatör kan aldrig söka ekonomiskt stöd för mitt arbete och vidare måste jag ta det jag utvecklar från idé till färdig patentansökan helt själv, så ser ju inte verkligheten ut riktigt...