Citat:
Originally posted by Spindel@Oct 2 2008, 00:58
Idiotiskt. Och alla ni som tycker detta verkar så smart, nytt och fräscht är idioter.
Visst, det går säkert hitta på något kul med detta men i just det här fallet med Aftonbladet.se dead three-version så känns det bara löjligt och fjantigt. Har folk inte lärt sig att surfa via mobilen? För övrigt tycker jag att surfa via mobilen är superduperkasst om man inte har en större display i stil med iPhone. Och har man en sådan mobil är det ju snarare helt enkelt lättare att bara surfa in via aftonbladet.se istället för att gå till affären... köpa aftonbladet... bläddra i tidningen... ladda ned programvaran... ta kort... osv.
Aja, lek ni nu med detta så har ni väl tröttnat inom 1-2 månader.
|
Jag har inte läst hur Aftonbladet implementerat det, tekniken har ju ändå funnits några år nu så det går att veta vad det handlar om utan att behöva läsa igenom deras hajpartikel. Jag skulle inte komma på tanken att läsa Aftonbladet, än mindre att ta i deras "tidning", men det hindrar mig väl inte från att se möjliga tillämpningar? Hur lätt är det till exempel att koppla en mobiltelefon till datorn? Det är klart lättare att fotogradera något direkt från skärmen. Om det är lättanvänt så kanske det är smidigare än att behöva skriva ett betal-SMS med ett långt medlems-id i sig? Eller varför inte ha med det i reklam för konserter där man kan få en påminnelse inlagd i mobilen med bara en taggavläsning?
Tillämpningen på Hitta.se låter ju helbra bara den! Vad skönt att kunna lägga in en kontakt helt, med adress, namn ochb alla telefonnummer, med ett par knapptryckningar. Det finns inget som hindrar att Eniro lägger in en liknande tjänst så argumentet att bara Aftonbladet skulle tjäna på det tror jag inte på. "Aftonbladet gör det bara för sin egen vinnings skull, därför ska ingen annan använda det" gör ju bara att Aftonbladet kan tjänat ännu mer på det, om de slipper konkurrens.
"Vill du rösta på den här låten i Melodifestivalen? Läs av taggen i hörnet"
"Skanna taggen på den här biljetten för att få en påminnelse innan flyget går, och för att få löpande information om förseningar"
"Verkar huset i mäklarfirmans fönster intressant? Skanna taggen så skickar vi mer information" (kanske genom att man lagt in sin e-post i mobiltelefonen, och den skickas med till mäklarfirman?)
Många sådana här tjänster går att göra ändå, men jag tror att tröskeln blir lägre om det blir en mer integrerad produkt. Gemene man är inte intresserade av vad koden står för, de vill bara ha ut resultatet. Då är knappandet för att skicka iväg ett beställnings-SMS kanske en tröskel som är svårare att ta sig förbi än att skanna en bild.