|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Apr 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Apr 2005
|
@Fredrik-s - Det verkar finnas flera orsaker till Revoked/återkallad
Endera verkar registret ha "plockat bort" ett ganska stort antal domäner pga av ord de innehåller - dessa domäner har aldrig gått att registrera - de har i de flesta fall handlat om domännamn som är kraftigt sexrelaterade, racistiska eller på annat s'ätt förnedrande eller opassande.
Sen finns det ett större antal domäner (även "Premiumdomäner") som blivit återkallade pga av att de använts på ett sätt som bryter mot användarvillkoren.
Tråkigt nog..så känner jag inte till någon "regel" för att/när/om dessa årterkallade domäner släpps fria för registrering.
Jag har bara sett det i ett fåtal fall och då har det varit frågan om att de gått från "revoked" till "auction" (dvs auktioner som genomförts) eller från "revoked till" "auction hold" (dvs kommande auktioner).
ATT det är så pass många domännamn med sexuell anspelning som hittas under revoked, har förklarats med Niue´s förhållandevis starka kristna tro och att de uttalat önskemål om detta (kanske speciellt för att "nu" betyder "naken" på Franska och Portugisiska). En kontrast till den kristna tron torde väl kanske vara att Niue tidigare var känd som "Savage Island" (vildeön)..
Fredrik-s - Nu framgår det inte vad för typ av innehåll du planerat för domänen, men jag tolkar det som att det är för en inriktning mot Svenska besökare och att då ens överväga .biz för det ändamålet är ingenting jag rekommenderar - det känns på något sätt lika aktuellt som att titta på .tk-domäner..
I jämförelse har .nu ca 130K reggade domäner varav strax under 100K av Svenskar, medan .biz har strax över 10K reggade av Svenskar..
Jag skulle snarare råda dig till ett alternativt domännamn - där du hittar den ledig under lämplig TLD (.se eller .nu)
|