Visa ett inlägg
Oläst 2008-09-29, 09:57 #10
henning henning är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 172
henning henning är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 172
Citat:
Originally posted by DreamLogistics@Sep 29 2008, 09:44
Så här skulle jag löst det:

Gör sidan för den målgrupp du har flest kunder från. Exempelvis har du svenska privatpersoner som största målgrupp ska sidan vara för dem. Sidan är på svenska med priser inklusive moms där det står att priserna är inklusive moms. En svensk företagare som besökare din sida förstår självklart att han får dra av momsen.

Kommer det en kund från exempelvis ett EU-land förstår han för det första inte svenska och kommer därför söka efter en engelsk version av din butik för att förstår din butik. Väl där presenterar du priserna i exempelvis euro och förklarar tydligt vad som gäller för respektive land.

Det är också enklare för dig att dela upp det på detta sätt då du troligtvis har olika frakter beroende på land samt olika leveranstider beroende på land. Dumt att få med all denna information på en sida för privatpersoner som ändå är svenskar och absolut inte bryr sig om dina frakter och leveranstider för andra EU-länder.

Dumt att göra det svårare för din huvudmålgrupp och enklare för den målgrupp som inte ger dig lika mycket pengar.

Jag kan ha fel men så här hade jag troligtvis löst problemet.
Tack, bra inlägg.

Jag lutar däremot att ha alla priser i svensk valuta även på den "internationella sidan", men ha en automatisk valutakalkylator som automatiskt även skriver ut ett ungefärligt pris i utländska valutor. Det gör det enklare för mig med bokföringen och jag slipper valutarisker mm. Bra eller dålig idé?

Tilläggas skall ju också göras att det handlar om varor varor med en väldigt svensk/nordisk framtoning, så jag tror inte (!) att målgruppen skulle ha något emot detta. De kanske tom skulle kunna tycka att det var exotiskt att handla i svensk valuta..?
henning är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat