Citat:
Ursprungligen postat av pokerstjärna
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Jag undrar hur jag bör gör nära jag slarvat bort en verifikation? Det rör sig alltid om mindre utgifter när det händer. T ex så kan jag ha köpt två pärmar för 30 kr och sedan råkat slänga kvittot.
Jag antar att en lösning är att bokföra kostnaden som ett eget uttag? Dvs att inte göra något avdrag för den. I det här fallet så rör det ett handelsbolag, så jag har som bolagsman rätt att ta ut pengar förutsatt att jag bokför och skattar enligt reglerna naturligtvis.
Det här är en enkel lösning enligt mig. Men finns det någon annan lösning och vad säger skatteverket?
|
Jag har alltid skrivit på en lapp vad det är och kvitto saknas.
Jag köper ofta pärmar, kuvert etc på Clash ohlson och där är kvitton av sämsta tänkbara kvalitet.
Kan ha ett kvitto i 2 dagar i plånboken och all färg försvinner. Sånt accepterar ju inte skatteverket.
|
Begär alltid arkivbeständigt kvitto, det är säljaren skydig att ge dig som kund, så kanske de lär sig att det blir så dyrt att snåla med papperskvaliten att de sätter i arkivbeständigt papper i skrivaren direkt.
Taxikvitton har samma dåliga kvalitet, de använder ofta termopapper, dvs värmekänsligt papper. När jag klistrar på baksidan av kvittot för att sätta fast det på ett större pappersark så tar det mindre än en minut innan kvittot är kolsvart.