Citat:
Originally posted by grazzy@Sep 30 2004, 22:24
"Överväga" risken säkerhet känns inte så stabilt.
Dessutom så kraschar juh rpms databas lite då och då oich gör hela systemet helt värdelöst.
wget url; tar -xzvf paket.tar.gz; cd paket-xx-yy-zz; ./configure; make; make install
inte så svårt.
ger bättre prestanda dessutom.
|
Jag har driftat flera RH-system i skarp drift med kontiunerliga uppdateringar sen många år tillbaka. De få gånger RPM har bråkat med mig har det bara varit ta bort två filer från databaskatalogen. Det är dock länge sen RPM-databasen strulade. För det mesta är det problemfritt.
Jaja, en nyinstallation av ett paket är ok. Men vad gör du när du vill uppgradera ditt system?
Ja, jag berättade att jag skulle göra så som du skriver med de kritiska applikationerna och berättade hur jag skulle göra det, men vad gör du om du vill uppdatera OpenSSH och plötsligt upptäcker att du har 300 dependencies som du måste uppdatera? Dessutom måste du hålla reda på ALLA konfigurationsfiler.
Så om JAG vill uppdatera HELA mitt system till senaste paketversion, inklusive ALLA dependencies, allt så gör jag:
yum -y upgrade
Vad gör du? Yum (eller rättare sagt RPM) håller reda på om jag ändrat i konfigurationsfilerna, om konfigurationsfilerna har ändrat syntax, innan den skriver över dem.
Om jag vill installera <paket X> som har dependencies <Y,Z,F,G,A> så gör jag:
yum -y install X
och yum tankar hem och installerar Y,Z,F,G,A (Den frågar först om man vill det).
Så, NEJ, hur du än vill det är inte din metod enklare. Jag använder din metod när jag vill ha FULL kontroll över allt kritiskt. Resten av systemet vill jag inte lägga så mycket onödigt arbete på. Det finns vettigare saker att tänka på.
/Zoran