Visa ett inlägg
Oläst 2008-09-25, 17:12 #6
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Citat:
Ursprungligen postat av pokerstjärna
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Jag undrar hur jag bör gör nära jag slarvat bort en verifikation? Det rör sig alltid om mindre utgifter när det händer. T ex så kan jag ha köpt två pärmar för 30 kr och sedan råkat slänga kvittot.

Jag antar att en lösning är att bokföra kostnaden som ett eget uttag? Dvs att inte göra något avdrag för den. I det här fallet så rör det ett handelsbolag, så jag har som bolagsman rätt att ta ut pengar förutsatt att jag bokför och skattar enligt reglerna naturligtvis.

Det här är en enkel lösning enligt mig. Men finns det någon annan lösning och vad säger skatteverket?
Jag har alltid skrivit på en lapp vad det är och kvitto saknas.
Jag köper ofta pärmar, kuvert etc på Clash ohlson och där är kvitton av sämsta tänkbara kvalitet.
Kan ha ett kvitto i 2 dagar i plånboken och all färg försvinner. Sånt accepterar ju inte skatteverket.
Smartast är att ta en kopia* på kvittot och häfta fast kvittor på den.


* Med riktig kopiator/laserskrivare (bäckstråleskrivare har ju inte den 10 års livslängd som krävs för arkivering)

----
Men för att svara TS; Då du tappat bort kvittot får man anta att det är en kontant betalning som gjorts. Är det bara 30kr så är det väl enklare att lägga dessa i kassan och bjussa firman på pärmarna än att hålla på och jaga kvittokopior...?
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat