Visa ett inlägg
Oläst 2008-09-25, 14:21 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
För att factoringbolaget ska ta över fakturan så måste kunden godkänna fakturan, factoringbolaget kontaktar kunden om det. Endast om kunden accepterar facturan köper factoringbolaget den av dig OCH om kunden är grön från betalningsanmärkningar.

Detta hindrar dock inte att kunden senare kan bestrida samma faktura och då blir du betalningsskyldig till factoringbolaget!!!! Detta har hänt mig så därför vet jag.

Om du ska sälja din faktura vidare så bör den vara på ganska stort belopp typ 50 000 SEK annars lir kostnaden ganska hög. Amfa Finans som jag anlitat tar betalt 48 SEK + moms för faktureringen gentemot kund + kreditupplysning för varje faktureringstillfälle med 136 SEK + moms, dessutom måste du betala en årsavgift på ca 4000 SEK + moms. Dessutom tar de ca 5% i avgift på fakturabeloppet för privata bolag för börsnoterade bolag är det 4% och för myndigheter 3%.

Observera att factoringbolaget INTE hanterar "struliga" kunder utan enbart kunder som hamnar på ekonomiskt obestånd, men trots allt godkänner dina fakturor.

Struliga kunder som okynnesbestrider din faktura får du tillbaks och blir betalningsskyldig till factoringbolaget.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat