Visa ett inlägg
Oläst 2004-09-30, 16:49 #2
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by MickeY@Sep 30 2004, 16:27
Hejsan, fundrar att köra igång linux men jag vet inte riktigt vilken dist jag ska använda mig av? Jag är rätt så ny när det gäller linux.

Vilken dist för webbserver? är det någon Redhat? i så fall vilken version?

Ska man installera apache m.m. när man installerar själva linux eller ska man vänta till sen?

Vill veta hur man gör så att varje användare kan få en www katalog så den kan använda som webbserver (ska inte göra det, men kanske bra att veta i framtiden).

Tack på förhand / Micke
För det första, en webbserver är inte bättre än den systemadministratören som administrerar den. Med andra ord, hade du varit en van linuxanvändare hade jag gett dig råd att använda den disten du känner bäst till och kan konfigurera rätt.

Eftersom du INTE har någon större linuxvana skulle jag ändå rekomendera att du tittar på de mest användarvänligaste distarna. Fedora Core X passar bra (det är nya redhat för "privatpersoner").

Dessa är tämligen lätta att konfigurera och drifta.

Om jag vore dig skulle jag lägga upp det på följande sätt.

Installera systemet utan de kritiska applikationerna (dvs utan apache, mysql, php eller vad det nu mer kan behövas).
Se till att "patcha" systemet med yum eller apt-get (yum rekomenderas).

Installera de kritiska applikationerna från källkod. Dvs kompilera och installera.

Rent konkret brukar jag göra så här. Låt oss säga att jag vill installera apache-2.0.30 på maskinen. Då gör jag så att jag installerar den i egen katalog under /usr/local , dvs /usr/local/apache-2.0.30. Därefter gör jag en symlänk /usr/local/apache som pekar på den katalogen. Som bonus kan man även skapa symlänkar från /usr/local/bin till /usr/local/apache/bin .

När du sen vill uppgradera din apache så kompilerar du, säg version 2.0.35 och installerar den i /usr/local/apache-2.0.35. Det lämnar ju din gamla apache kvar. När du vill "skifta" så tar du bort symlänken /usr/local/apache och skapar en ny som pekar på det nya repositoryt. (se till att få med gamla konfigurationsfiler, ssl-cert osv). De symlänkar du eventuellt gjorde /usr/local/bin kommer automatiskt peka rätt.

Fördelen med den här tekniken är att du inte behöver vara orolig att din kritiska applikation kommer uppgraderas och något går sönder, ifall du kör en update ala yum eller apt-get. Då finns de inte "registrerade" i systemet och kommer vara intakta. Likaså ställer det lite krav på dig att du läser bugtraq ibland och täpper till hål dina applikationer må ha.

Vidare:

# UserDir: The name of the directory that is appended onto a user's home
# directory if a ~user request is received.
#
UserDir public_html

#
# Control access to UserDir directories. The following is an example
# for a site where these directories are restricted to read-only.
#
<Directory /home/*/public_html>
AllowOverride FileInfo AuthConfig Limit Indexes
Options MultiViews Indexes SymLinksIfOwnerMatch IncludesNoExec
<Limit GET POST OPTIONS PROPFIND>
Order allow,deny
Allow from all
</Limit>
<LimitExcept GET POST OPTIONS PROPFIND>
Order deny,allow
Deny from all
</LimitExcept>
</Directory>

...är ett exempel på att varje användare kan skapa en "public_html" i sin katalog för att få den utdelad.

Ska du bedriva en seriös verksamhet på din server kan det vara värt att satsa lite pengar på den maskinen och få den installerad av någon som kan se till att allt går rätt till och inga hål lämnas kvar.

/Zoran
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat