Nykomling
|
|
Reg.datum: May 2008
|
|
Nykomling
Reg.datum: May 2008
|
Det är sklillnad på vapenlagstiftningen i sverige och i finland.
Detta gör säkert att det är svårare för våra barn att få tag på vapen.
Dessvärre har vi en ilegal inport av vapen som gör det inte är så svårt att få tag på vapen ändå.
Som gamal elitskytt så kan jag ärligt säja att det är lättare att få tag på vapen illegalt än legalt (har dock alldrig provat den illegala vägen.
Har vid flertalet tillfällen väntat 3 månader på att polisen skall godkänna licensen och detta trotts att jag på den tiden tävlade 25 tävlingar om året och placerade mig rätt så bra (både nationelt och internationellt).
Har nu i princip lagt av och sålt vapnen! En stor del bakom det är faktiskt svårigheten med att få licens.
Polisen krånglade med mig så att jag inte kunde tävla internationellt under ett halvår.
Effter det var det svårt att motivera sig till att lägga ner tid och träna ordentligt.
I stort kan vi säga att den svenska lagstiftningen är rätt så bra även om det finns brister (bland annat läkares anmälningsplikt om de träffar på personer som de anser är olämpliga vapenägare).
Visserligen så drabbar det aktiva skyttar som mig själv men det är mest pga att polisen inte följer lagen utan skapar egna reglel som de skall följa.
Jag tror att det tar några år till innan det händer något liknande i sverige men man kan alldreig veta.
|