Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU
Citat:
Ursprungligen postat av Finnmera
Undvik att att ha bred matchning i Adwords och gör unika annonsgrupper per sökord så får ni bättre CTR och därmed kommer ni in i Adwords relevansalgoritmer som ger lägre klickpriser om ni uppfyller deras quality score.
Glöm inte målmätningsfunktionen i Analytics för utvärderingens skull.
|
Kan du inte laborera lite mer på det du säger då jag är grön på adwords.
Du menar med att att jag inte skall ha t.ex.:
Bred: Banan
Ej bred: "Att äta en banan"
Så att man måste söka på mer exakt för att få upp "min" sponsrade länk.
Dvs mer relevanta kunder/personer.
Ang relevansalgoritmer, berätta gärna lite mer om det.
|
Det du skall försöka göra är att komma på alla relevanta sökordskombinationer som dina potentiella kunder kan tänkas använda sig av och Googe har sökordsverktyg i kontot där du kan ange sökorden du har så föreslår de även andra kombinationer och där väljer du dem du tycker känns rätt och sedan lägger du upp dem i Adwords med Exact Matchning eller som minst med fras och det hittar du under matchningsallternativ.
Sen måste du skrädarsy varje annonstext för att informationen blir då mer lockande och relevant för just det sökordet.
Mitt tips är att du offrar ett par timmar för att läsa igenom alla hjälpfilerna i Adwords för allt finns där bara det att viss info ligger djupt in i systemet.
Qolityscore ändras hela tiden om man skall tro på google men självklart så är hög CTR en bra faktor som kan lyfta upp dig till belöningsplats även om du skulle vara beredd att betala mindre än de andra då Google tjänar 2 saker på det.
1 de levererar ju bättre användarupplevele till den som söker om de lyfter upp dig då ditt CTR är bättre än de andras på samma sökord och därmed så befäster Google sitt varumärke som världens bästa sökmotor.
2 Mer procentuella antal klick då du syns bättre ger google totalt mer även om du betala lite mindre än de andra.
Så nog är det värt att plöja ner tid på att ära sig systemen man jobbar med.
Lycka till.