Visa ett inlägg
Oläst 2008-09-19, 14:02 #25
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Kan ni sluta bråka nu? :-)

Det är självklart tillåtet att klaga på oss när vi ligger nere. Både från konkurrenters håll och från kunder. Roligast vore det såklart om konkurrenterna berättade hur de själva gjort eller skulle ha gjort för att undvika sådana här problem.

Saker jag som kund skulle klagat extra på vid den här attacken:
1. Våra telefoner går på samma lina som all annan trafik.
2. Dedikerade och co-loc-servrar påverkades av en attack mot det delade webbhotellet.
3. Vår hemsida gick inte att nå.

Nummer 1 kommer vi lösa genom att använda en annan lina. Vi har haft en särskild ISDN-anslutning för supportens telefoner tidigare, men denna försvann i somras av någon ej klarlagd anledning.
Nummer 2 kommer vi lösa genom att skaffa ett separat nät till dedikerade servrar, med egen trafikväg och egna brandväggar. Hårdvara till dessa brandväggar är beställd.
Nummer 3 kommer vi att lösa. Alla har olika idéer om hur vi löser det, men någon lösning ska vara klar nästa vecka.

Själva ursprungsproblemet har vi också en halvt fungerande lösning på gång för, men det är svårt att skydda sig mot distribuerade attacker, där den som attackerar har tillgång till långt mer trafik än offrets. Oftast används botnet med tusentals hackade servrar för att skicka mer trafik än mottagarens Internetuppkoppling klarar. De som har en fungerande lösning för att skydda sig mot ett botnet har min fulla beundran.

Citat:
Originally posted by smultronpuss@Sep 18 2008, 21:40
Är det bara jag som sätter fulgroggen i vrångstrupen över levlyxonlines priser? En dedikerad server med medioker prestanda och 30 gb trafik per månad för 1.900 PLUS moms känns ju oerhört jäkla dyrt
Vår hemsida är riktigt dåligt uppdaterad. Vilken maskin man får och vilken trafikmängd som ingår beslutas alltid i samråd med kunden. Om jag kollar på de avtal som tagits fram på sista tiden så säljer vi i praktiken trafik räknat i Mbit/s på alla dedikerade servrar idag.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat