Citat:
Originally posted by mephisto73@Sep 17 2008, 19:37
Citat:
väte och vanlig elektricitet
|
Väte (vätgas?) och elektricitet är inte energikällor, de är energibärare, och kan således inte lösa några problem med energiförsörjningen. Du måsta använda energi för att producera både vätgas och elektricitet. Frågan är vad vår energikälla ska vara.
Oljan driver inte bara våra transporter - den driver vårt samhälle.
|
Du ställer min världsbild på kant. Jag som trodde att man kunde köpa batterier på ica!?
Det enda långsiktiga alternativen jag ser som kan producera tillräckligt mycket energi är vind
och solenergi. Det i kombination med en kraftig minskad energiåtgång. Vårt uranium räcker inte i många årtionden om vi skulle byta ut det mot oljan idag.
En trist detalj i sammanhang är att man ofta ser rubriker som "miljardär bygger vindfarm i texas" där artikeln påstår att det kommer täcka 25% av el-behovet i USA. Detta är självklart en stor lögn precis som du mycket riktigt påpekar. El-åtgången är bara en bråkdel av den totala energiförbrukningen i ett samhälle. Oljan står för en ofantlig mängd energi där elektricitet kommer få mycket svårt att ersätta.
Två roliga historier för att sätta situationen i lite perspektiv.
- En 50cl ramlösa kostar 18:-. En liter bensin kostar 15:-
- Med en liter bensin kan du transportera fem personer 1 mil. Hur mycket skulle du vilja ha för att transportera dem 1 mil för handkraft (cykel, kärra etc?).
Olja är en helt otrolig råvara. Något vi tar alldeles för givet.