Visa ett inlägg
Oläst 2008-09-17, 20:42 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
I takt med att oljan blir dyrare så kommer vi att utvinna mer av vår elektricitet från kärnkraft, vatten, gas, kol, vind, sol, biomassa, osv. Det är egentligen bara för transporter som oljan är helt nödvändig fortfarande. Det första som händer är alltså att oljekraftverken får slå igen (vilket i sig inte är någon större förlust - om än en stor kostnad för många länder).

Vad gäller transporterna så kommer de att bli dyrare. I Sverige är det mesta skatt, så det är inte bristen på olja som ger oss de höga priserna här. Situationen ser inte riktigt likadan ut utomlands (men Sverige är ett bra exempel på att en ekonomi faktiskt kan fungera med extrema transportkostnader). Allt blir lite dyrare, men det är också den enda "katastrofen" som kommer att inträffa när oljan börjar ta slut på riktigt. I framtiden så kommer fraktkostnaden i min e-butik kanske att ligga på 99 kr istället för de 79 kr som jag tar ut idag.

Vi värmer våra hus och tankar våra bilar med olja därför att det fortfarande är det billigaste alternativet. När oljan väl tar slut så kommer vi inte ens att märka av det, eftersom vi då sedan länge har gått över till alternativa energikällor.

Citat:
De flesta av oss är mentalt oförberedda att ens föreställa sig vad en nedgång i oljeproduktioen skulle medföra för vår nuvande västerlänska livsstil.
Oljan kommer som sagt inte att ta slut över en natt. Det blir en långsam och successiv övergång till alternativa (och dyrare) energikällor som världsekonomin anpassar sig till relativt enkelt. Visst har vi kriser framför oss, men det handlar inte om "tillbaka till stenåldern". Den största risken är att u-ländernas utveckling kommer att gå långsammare än beräknat när oljan tryter.

Offtopic: Det lilla stycket som jag citerar från bloggen innehåller tre stavfel... :/
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat