Visa ett inlägg
Oläst 2008-09-17, 10:37 #12
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Steg 1a är att skriva en affärsplan, det går knappast att ens få till ett möte med en seriös riskkapitalist utan en skriftlig affärsplan.

Men tänk på att en investerare ser mer till VEM du är och dig som person än den bästa affärsplanen.

Du måste oxo ha ett ordentligt nätverk med personer som ska vara med och arneta i företagets ledning. Som ensam person är det MYCKET svårt att få fram riskkapital. Investerare med pengar har ofta lång erfarenhet av riskfyllda investeringar och anledningen att de blivit rika är INTE att de är blåögda utan de kan se på långt håll om en idé är värd att lyssna till eller inte.

Du bör ha en ledningsgrupp klar med ca 4-6 personer som alla är kompetenta för sin position, det ska vara en mix med kompetenser, inte alla av samma sort.

Jag har själv jobbat med ett koncept där vi sökte 6 Mkr i riskkaital, vi fick in ca 1,8 Mkr. Det var okunskap från vår sida som var begränsningen samt gitighet från några (inte mig).

Fondkommissionären Thenberg & Kinde är annars ett bra alternativ för små startups sägs det.

jag skulle dock vilja tillägga att det är mycket få riskkapitalister som går in med 4-8 Mkr i ett startup-projekt. De vill se VERKLIGA kunder och intäkter innan de satsar så mycket pengar.

Den vanligaste vägen är att man börjar i liten skala och verifierar affärsidén med en blygsam verksamhet men som ändå drar in pengar. Sen är det betydligt lättare at hitta riskkapital från externa finansiärer.

Akta dig för giriga personer och psykopater, de dras som flugar till en sockerbit när det vankas pengar eller makt. Vi fick in en psykopat i vårt koncept och det gick åt skogen efter det. Psykopater är som stelth-bombare, de smyger in obemärkt och är hur trevliga och sociala asom helst men när det väl får en ansvarsfull post där de kan utöva makt blir de som galna mot sina "undersåtar". "Slicka uppåt och sparka nedåt" funkar bra som beskrivning på en psykopat.
Det finns undersökningar (som jag refererar till generellt nu) som visar att 2% av hela befolkningen är Psykopater, 8 % av alla chefer och 40% av fängelsekunder (sista siffran är ju skrämmande om den är sann, vilket jag tyvärr befarar men inte minns var jag läst).
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat