Citat:
Originally posted by Anders Larsson@Sep 15 2008, 21:40
Problemet är vem som gör bedömningen. Vad ska tas bort från TPB, Google eller biblioteket nere i stan? På alla dessa ställen går det att hitta bilder av denna typer, och värre.
Så fort man lämnar juridiken bakom sig och pratar etik och tycke/smak, så blir det jobbigt. Vem gör begränsningar, vem tolkar vad som är schysst och inte schysst.
|
Exakt min åsikt! Som det är nu vill 'drevet' pådyvla TPB drevets åsikter om vad som skall censureras. Och i just det här fallet är det lätt för det stora flertalet att hålla med drevet.
MEN! Vad händer den dag då 'drevet' består av pastor Åke Green och hans gelikar? Om TPB böjer sig för 'drevet' nu, varför skulle de inte böja sig för drevet när ÅG vill att TPB plockar bort allt som leder till porr, som ju är syndigt och leder till en evighet i skärselden? ÅG vill ju genom att censurera TPB bespara hela världen oändligt med lidande, det måste ju vara anledning nog att vika sig för ÅGs krav, eller hur?
Min åsikt är klar, och tämligen enkel: de som sköter siten gör med den som de vill. Om lagen tvingar dem till något får de se till att lyda lagen (eller ta följderna av att inte lyda), men allt sådant som lagen inte reglerar måste få vara upp till de ansvariga att bestämma själva, och de behöver inte förklara sina ställnignstaganden för någon annan.
En liten slutkläm: i texten ovan går det lika bra att läsa "Google" eller "MSN" eller "Yahoo!" där jag skrivit "TPB", det ändrar inte sakfrågan.