Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Fast jag förstår inte varför den frågan behöver ställas. Varför menar DU att internet ska vara ett frirum ? I det som tydligen vedertaget (jag visste faktiskt inte att uttrycket var så utbrett) kallas för gammelmedia så finns det ju alltid någon som har ett juridiskt ansvar. I mina ögon är det lika självklart att någon som har en hemsida tar ett juridiskt och personligt ansvar för den.
|
Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
"vi har publicerat det här på vår sida"
|
Jag förstår bara inte resonemanget.
Dom har ju inte publicerat något på sin hemsida. Det är ju det som är själva grejen. Ni pekar ju på fel ställe. Det är en katalogtjänst.
Den uttjatade, men relevanta, liknelsen med Google igen:
Tycker du att dom tar ansvar för det du får fram om du söker bilder på ordet "autopsy".
Antar att du (och Danniee) anser att om jag känner mig kränkt av dessa bilder så bör Google ta bort indexeringen?!
Detta är ju tusen gånger enklare att få fram än att ladda hem X antal tusen sidor i en FUP. Samt att bilderna dessutom ligger i cachen på Googles egna servrar.
Eller gäller detta ansvar bara vissa aktörer?
Bör inte domstolen vägra lämna ut materialet? Eller gäller kränkningen bara när den sker via TPB på nätet?
Kvällspressen som framställer sig som pappans "vän" samtidigt som dom mycket väl vet att spridningen kommer explodera när dom publicerar sin story. Där kan man snacka om etik och moral. Du anser att gammalmedia tar ett juridiskt och personligt ansvar. Håller inte med dig...