Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
Citat:
Originally posted by -pitbull@Sep 8 2008, 19:51
Citat:
Originally posted by -WebboT@Sep 8 2008, 19:42
Citat:
Ursprungligen postat av pitbull
Citat:
I US har man såna lagar, där kan t.ex inte sexuallförbrytara bosätta sig hur som helst, vilket skapar ett tryggare samhälle.
|
Grattis Diskutera ett tryggare samhälle och ta fram USA som ett exempel på ett sådant. Har du legat i koma sedan 20-talet?
|
Om jag går ut och går klockan 2 på natten i Stockholm eller Malmö, då kan villigt erkänna att jag inte känner mig trygg för 5 öre.
Tar jag samma promenad downtown Chicago (vilket jag gjort en himla massa gånger), då känner jag absolut ingen oro alls.
Förklara det om du kan.
|
Men, snälla människobarn. Vi pratar inte om de kvarter som du har upplevt under dina tillfälliga vistelser. Exemplet gällde USA som nation. Ska jag behöva förklara mer? Google is your friend...
|
Fortfarande har han ju en poäng. Finns områden i Göteborg man inte bör vistas i vid fel tidpunkt heller så...?
|
Om du enbart vill referera till iskall statistik om hur många våldsbrott som sker, då vinner du diskussionen lätt.
Men om vi pratar om trygghet som du nämde, då förlorar du big time.
De flesta av USA's våldsbrott som du ser i statistiken sker nästan uteslutande mellan gäng i "sina egna" områden. I Sverige kommer drägget in "till stan" och hotar. rånar och misshandlar helt oskydiga människor och dessutom helt utan anledning.
Sånt ser du inte här. Har aldrig under mina 7 år i USA sett ett enda fall av hot eller misshandel. Behöver inte ens låsa ytterdörren till huset när man åker iväg nånstans.
Om du ringer polisen och anmäler ett pågående brott i USA, då kommer dom inom 2 minuter.
Det är trygghet för mig.
Ringer du och anmäler ett pågående brott i Sverige så får du va glad om polisen kommer överhuvudtaget.
Till och med i lilla Kalmar som jag ursprungligen kommer ifrån, sker det mycket brutala överfall av helt oskyldiga människor med kniv och andra tillhyggen. Dertt sker i stort sett varenda natt efter att krogarna stängt.
Det är inte trygghet för mig.
Som sagt, om du enbart vill "bevisa" tryggheten med statistik, då vinner du.