Citat:
Originally posted by grazzy@Sep 8 2008, 13:37
Hur många nedladdningar har torrentfilen haft på The Pirate Bay?
Hur många går till tingsrätten och ber om att få ut en förundersökning?
Det handlar om tillgänglighet, samma tillgänglighet som kom i fokus när allas skatteuppgifter helt plötsligt hamnade på nätet vs att bara ha legat i skattekalendern på biblioteket. Jag känner många människor som gladligen fyller i någons personnummer på nätet men har nog aldrig hört talas om att nån har gått till biblioteket. På samma sätt misstänker jag att de flesta i den här tråden som faktiskt har laddat ner torrentfilen från TPB inte heller någonsin har begärt ut en förundersökning på samma sätt.
Jag förstår bara inte hur ni kan jämföra de två. Det är två helt olika grejer. Offentlighetsprincipen bygger på att det finns en tröskel man måste över (gå till biblioteket/tingsrätten) - om den inte finns så kommer vi antagligen inte kunna ha kvar den i samma form som tidigare. EU har väl redan varit där och nafsat för att slippa redovisa vad som sägs på mötena i Bryssel när en svensk är med.
Snacket om rätt och fel, sluta generalisera. Det är en familj som drabbas, detta är ett unikt fall. Jag skiter i om Bengt 72, rattfyllerist och kvinnomisshandlare hade hängts ut. Problemet är att grabbarna bakom TPB tycker att deras fina ideal är vackrare än att hjälpa en familjefader som har fått sina båda barn ihjälslagna och nu vet att hans grannar sitter och fluktar på liken online.
|
Ställ istället frågan. Hur många hade ladda ner torrentfilen om inte media hade marknadsfört den?
Jag förstår varför inte offentliga handlingar inte skall kunna finnas på nätet, en myndighet får aldrig begå misstag så att sekretess belagda uppgifter läcker, då får man utbilda eller byta personalen, så dom löser uppgiften mer felfritt.
Det komiska i det hela, är att när TPB sprider en laglig fil, så då blir det ett jävla liv, men det är ganska många i det här landet, som tankar hem sin musik och film från nämda sida utan som någon som helst "moraliska" aspekter.
Varför måste Offentlighetsprincipen innehålla tröskel för? Om man vill stärka demokratin bör mer information flyttas ut på nätet. Jag tycker personligen att belastningsregistret skall vara öppet för sökningar, då kan en hyresvärld / arbetsgivare enklare gallra bort dåliga element på ett tidigt stadium. Och vi som väljare kan gallra bort straffade politiker från att bli valda.
Kanske är en affärsideé för någon här på Wn. att inför 2010 års val, lägga ut fullstädniga uppgifter på våra politiker på nätet, inkomst, bostad, skolbetyg, CV och eventuella domstols beslut.
Då kan vi som väljare lättare hitta en politiker som passar oss.