Citat:
Ursprungligen postat av WeaZear
Citat:
Originally posted by -digiArt@Sep 6 2008, 12:10
Citat:
Ursprungligen postat av WeaZear
Har för mig att man får göra tolkningar. T.ex. inom musiken, en cover. Exakt samma, fast min egna tolkning. Dock bör du väl skriva om texterna med dina egna ord.
|
Snälla nån "har för mig", vilken jurist.
Nej, du får inte översätta och kränga iväg utan upphovsrättshavarens samtycke. Om du (och alla andra) är osäkra om ni är ute på svag is, då är ni antagligen det.
Det finns en enkel lösning: kontakta alltid ursprungsrättighetshavaren om du är osäker och kolla hur denne ställer sig till det hela.
(egentligen är en cover inkräktande på den ideella rätten, men hur många musiker vill inte att deras musik ska föras vidare. Däremot bör samtycke inhämtas innan utgivning på någon form av media.)
|
Skrev jag att jag var en jurist? Precis... Skrev har för mig då jag har för mig att en av mina gymnasielärare att det var OK att, inte kopiera, men hämta "inspiration" från andra och göra re-makes. Så dina påhopp kan du ju ta med dig och gå någon annanstans.
|
Med risk för att detta spårar ur.
Har man "för sig" saker i juridiska sammanhang är det bättre att inte skriva alls eftersom det kan vilseleda frågeställaren. Jag svarar inte själv på alla frågeställningar här i forumet eftersom jag många gånger bara har en känsla för vad som är rätt eller helt enkelt bara "har för mig".
Just my 5 cents.