Visa ett inlägg
Oläst 2008-09-06, 13:29 #22
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
Citat:
Originally posted by grazzy@Sep 6 2008, 13:16
Det är väl rätt uppenbart att de säkert har tjatat öronen av TPB-folket. Spelar det någon roll i sammanhanget? Som nån annan här i tråden sa, det vore kul att se hur länge en duktigt paket med bilder på TBP-staff fick ligga ute, eller ännu värre, bilder på deras mördade barn.
De har ju FUP på TPB fallet uppe som innehåller personliga uppgifter om dem själva.

Skulle någon gräva fram en massa detaljer som inte är offentliga och lägga upp dem är det lite en annan sak, men här talar vi faktiskt om en offentlig handling som redan alla som vill har tillgång till.
Själv skulle jag tycka det är positivt om FUP är lättillgänglig om det var jag som var målsägande...man vill ju att allt skall gå rätt till för att rätt person skall dömas och meningen med offentlighetsprincipen är ju att det skall vara en försäkring om att så sker.
Om något skulle jag nog klaga på att tingsrätten tar betalt för att skicka FUP och vilja att den lades upp för gratis nedladdning av dem själva.

Men jag kan förstå om inte alla har samma inställning, men då får man ju angripa problemet i rätt ände. Inte kontakta media för att få dem att förklara exakt hur man kommer åt FUP utan be dem ta upp vad man ser som brister i offentlighetsprincipen och kontakta politiker för att försöka få någon att motionera om att man skall sekretessbelägga delar av förundersökningar med hänsyn till brottsoffer.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat