Visa ett inlägg
Oläst 2008-09-06, 13:01 #18
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Originally posted by pokerstjärna@Sep 6 2008, 12:06
Nu är det inte så att dessa som laddar ned torrenten skulle ringa till tingsrätten och beställa hem förundersökningen etc.
De laddar enbart ned torrenten för att se bilderna.
Varifrån har du fått den idéen?
Jag skulle tro att de flesta som bryr sig om att ladda ner en 3000 sidor förundersökning knappast gör det för några enstaka bilder utan för att de faktiskt är intresserade av målet.
De jag vet som har laddat ner har definitivt inte gjort det för bilderna utan istället skippat dem.
Och om nu världen är fylld av individer som av någon anledning älskar att titta på bilder av mördade barn, är alla med den läggningen för lata eller snåla att beställa materialet från tingsrätten istället?
Finns det inte smidigare källor för dem att hitta sina bisarra bilder från än förundersökningar?

Jag tycker debatten är helt befängd, och medias vinkling är synneligen oärlig.
Man påstår att TPB laddat upp bilderna och nämner inte överhuvudtaget att det faktiskt är en offentlig handling.
Hade man seriöst brytt sig om de anhörigas känslor i frågan hade man väl gjort ett reportage om den etiska problematiken med offentlighetsprincipen?

Det verkar som många tycker att det är bra om vi kan säga att vi har insyn i vad myndigheter sysslar med, men om folk faktiskt nyttjar den möjligheten så är det ett problem och det är hyckleri.
Tycker man att offentlighetsprincipen är bra så är det bra desto fler som faktiskt bryr sig om att granska offentliga dokument och tycker man att den skall avskaffas p.g.a. etiska ställningstaganden skall man ta upp det med de folkvalda, inte TPB.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat